Door digitalisering groeit de kloof tussen kleine en grote logistieke dienstverleners. Veel kleine transportbedrijven zouden geen reden zien om hun processen te digitaliseren.
Dat blijkt uit Duits onderzoek van Herzig Marketing, het Verband Verkehrswirtschaft & Logistik Nordrhein-Westfalen (VVWL) en Instafreight. “Kansen, risico’s en zelfs de noodzaak van digitalisering worden in de logistiek volledig anders beoordeeld, afhankelijk van de grootte van het bedrijf”, aldus Marcus Hover, adjunct-directeur van VVWL.
Terughoudend digitalisering
Meer dan de helft (54 procent) van de bedrijven met maximaal tien werknemers heeft tot nu toe nog geen digitaliseringsproject uitgevoerd. Bij logistieke bedrijven met meer dan honderd werknemers was dat percentage slechts acht procent. Tweederde (66 procent) van de transportbedrijven die momenteel geen digitaliseringsprojecten uitvoeren, vinden dit ook niet nodig. Vooral veel kleine bedrijven (81 procent) zien geen reden om hun processen te digitaliseren. Een reden voor deze sterke terughoudendheid zijn de hoge kosten en eerder mislukte projecten.
Track & trace en andere digitale verzoeken
Toch worden ook deze logistiek dienstverleners steeds vaker geconfronteerd met klantverzoeken waarvoor digitalisering nodig is. Dat varieert van track & trace, verwachte levertijd en geautomatiseerde factureringsprocessen tot een elektrische bon.
Standaardisatie
De oplossing ligt volgens VVWL bij standaardoplossingen. “Gestandaardiseerde oplossingen kunnen veel stress voor deze partijen besparen en tegelijkertijd de efficiëntie van de gehele transportsector verhogen”, aldus Hover. Hij stelt dat softwarebedrijven en consultants de plicht hebben om ‘meer informatie, hulp en vooral praktische standaardoplossingen te bieden’.