De markt voor thuisbezorging van food groeit in rap tempo. In 2018 wordt er voor 3,2 miljard euro aan eten thuisbezorgd.
Dat is een stijging van 20,1 procent ten opzichte van 2017, zo becijfert het FoodService Instituut Nederland in het FSIN Dossier Delivery 2019.
Het rapport maakt onderscheid tussen de foodservicemarkt (maaltijdbezorging) en de foodretailmarkt. Maaltijdbezorging vanuit de buitenhuishoudelijke markt is naar verwachting goed voor een omzet van ruim 1,7 miljard euro, een groei van 13,4 procent. Spelers in het foodretailkanaal, zoals online supermarkten, realiseren in 2018 naar verwachting een omzet van 1,5 miljard euro (+29 procent). In beide markten groeit bezorgen harder dan afhalen.
Ook voor 2019 verwacht The Food Research Company een stijging van ruim 20 procent in de bezorging van food. Delivery vanuit foodretail groeit met een verwachte omzetplus van 31 procent in 2019. Ook binnen foodservice rekenen we op een stevige impuls. Met een omzetgroei van ruim 11 procent bereikt delivery in dit kanaal volgend jaar een totaalomzet van bijna 2 miljard euro.