Data worden de belangrijkste grondstof van deze eeuw, in plaats van olie, zo voorspelt technologieondernemer en auteur Peter Hinssen. Volgens hem loopt de logistiek achter en is actie vereist om te kunnen blijven voortbestaan.
Om toekomstproof te worden, moet de logistiek nog de nodige stappen maken. Dat is de overtuiging van Peter Hinssen, technologieondernemer en auteur van het boek ‘The Day After Tomorrow’. Met name de businessmodellen en processen moeten op de schop. “Soms draait de logistiek nog op modellen uit de jaren 70 en 80.” Want, zo ziet Hinssen ook in de praktijk, veel bedrijven die zich met logistiek bezighouden, denken nog te veel in fysiek en te weinig in data. “En dat terwijl de logistiek dankzij de digitalisering een enorme impuls heeft gekregen. Kijk maar naar bedrijven als UPS. Doordat consumenten steeds meer pakketjes bestellen, hebben dat soort diensten het steeds drukker.”
Gezichtsherkenning
Logistiek dienstverleners moeten zich volgens Hinssen bewust worden van het feit dat data – in de betekenis van gegevens – steeds belangrijker worden. “Spelers die daarop inspelen, kunnen een betere dienstverlening aanbieden en het verschil maken.” Als bedrijven dat niet doen, worden zij straks ingehaald door spelers waar we nu nog geen weet van hebben. Hinssen noemt Amazon als voorbeeld. “Zij verzenden nu vele pakketten, maar kochten onlangs de Ring doorbell company. Die startup houdt zich bezig met toegang op basis van onder meer gezichtsherkenning. Als het gaat om het verbeteren van de klantbeleving is zo’n bel heel handig, want straks kan de bezorger van Amazon zelf naar binnen om een pakketje neer te zetten of te installeren zonder dat er iemand fysiek aanwezig hoeft te zijn. Dan hebben we het niet meer over de laatste mijl, maar de laatste meter. De klantbeleving wordt nog beter en leveren goedkoper.”
Flexibiliteit
Volgens Hinssen moeten ondernemers zich vooral realiseren dat ze flexibel moeten zijn. “In de 20e eeuw was de plek in de waardeketen een vaste. Ieder droeg zijn deel bij. Deze eeuw gaat in mijn ogen over wendbaarheid en snelheid. Traditionele afdelingen met bazen verdwijnen en werkprocessen worden fluïde. Je moet niet mee met iedere hype op dit gebied, maar je wel realiseren dat het werk aan het veranderen is en je ervan bewust zijn wat dat voor de onderneming doet.”
Een voorbeeld waarop een ondernemer kan anticiperen, is het verder automatiseren van warehouses en het autonoom rijden. Hinssen: “Dat zal veel werk overbodig maken. Bovendien is het een enorme verbetering van de veiligheid en verbetert het de kwaliteit van leven, want bijvoorbeeld uren in de file staan lijkt mij niet wenselijk. Wel moeten we ons afvragen wat we met de chauffeurs doen. Daar moeten we creatief mee omgaan en gaan nadenken over omscholen. Wat kunnen we wel bieden?” Wanneer is het zover en rijden vrachtauto’s zelf naar de plaats van bestemming? Hinssen denkt dat dat in 2030 al het geval is. “De komende tien jaar zal een achtbaan zijn vol ups en downs wat betreft zelfrijdende voertuigen. Er zullen ongelukken gebeuren en proeven glansrijk slagen. Dat is nodig om het uiteindelijke doel, veiliger en efficiënter vervoer, te bereiken.”
Europa moet wakker worden
In zijn boek ‘The Day After Tomorrow’ gaat Peter Hinssen ook in op de plaats die Europa inneemt op economisch gebied. Volgens hem moet Europa alert zijn en er alles aan doen om de volgende digitaliseringsslag niet te missen. “China en Amerika hebben eigen social media, search engines en gigantische webwinkels als Amazon en Alibaba”, somt Hinssen op. “We hebben de eerste slag verloren, die ging over de consumenten, maar er zijn nog kansen. De volgende digitaliseringsslagen gaan over business to business en transacties. Daar kunnen we het verschil nog maken. Maar het is wel vijf voor twaalf.”
Dit artikel is onderdeel van de ICT&Logistiek special van Evofenedex. Ook aan de slag met data? Kom dan op 7 en 8 november naar vakbeurs ICT & Logistiek in Jaarbeurs Utrecht. Inschrijven kan hier.