Nederlandse havenbedrijven gaan de samenwerking aan om zich voor te bereiden op de Brexit. Port Community System Portbase start samen met verschillende organisaties een programma dat moet zorgen voor een blijvend vlotte doorstroom van goederen van en naar het Verenigd Koninkrijk.
De deelnemende partijen zijn ondernemersorganisatie Deltalinqs, de Nederlandse Douane, belangenorganisaties FENEX, evofenedex en Transport en Logistiek Nederland/ AFTO, ferrymaatschappijen Stena Line, DFDS, CLdN, P&O Ferries en de havenbedrijven Amsterdam en Rotterdam.
Vrij vervoer van goederen Verenigd Koninkrijk wordt anders
Een werkgroep met betrokken partijen onderzoekt momenteel welke aanpassingen er voor het ferryvervoer nodig zijn. De totale logistieke keten heeft op dit moment nog niet te maken met douaneverplichtingen. Door de Brexit zal dat veranderen.
“De virtuele landsgrens maakt dat het vrije vervoer van goederen van en naar het Verenigd Koninkrijk volledig anders wordt. Douaneformaliteiten zorgen voor onderlinge afhankelijkheid in het logistieke proces, waardoor snelheid en efficiency onder druk komen te staan. Daar hebben we allemaal last van en daarom willen we in gezamenlijkheid kijken naar een oplossing”, zegt Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland.
Geautomatiseerde ketenbrede oplossing
Een geautomatiseerde ketenbrede oplossing moet de schade van de Brexit zoveel mogelijk beperken. In de Nederlandse havens is de administratieve afhandeling van het inkomende en uitgaande containervervoer al jaren volledig geautomatiseerd via het Port Community System van Portbase. Deze oplossing is toepasbaar voor de short sea keten, maar wordt mogelijk ook op het vervoer met de ferry toegepast. Met de herinrichting van het Port Community System kan de gehele keten geautomatiseerd gegevens verstrekken en hergebruiken voor diverse meldingen en aangiften.
Steven Lak voorzitter van Deltalinqs: “Alleen de best voorbereide havens zullen een voorkeurspositie blijven genieten in het Europese speelveld. Het Kennisinstituut voor Mobiliteit heeft ingeschat dat, afhankelijk van een vrijhandelsverdrag of een ‘no deal scenario’, de Nederlandse zeehavens tussen de 2.0 en 4.4% aan totale doorvoer gaan verliezen. Concreet betekent dat een ladingverlies van tussen de 9 en 20 miljoen ton. Door te investeren in een geautomatiseerde ketenbrede oplossing kunnen we deze schade zo veel mogelijk beperken.”