Door de razendsnelle ontwikkelingen in de logistiek zijn veel bedrijven nu genoodzaakt om hun oude warehouse management systeem (WMS) te vervangen. Waar let je op bij de keuze voor een leverancier en een nieuw systeem? Onafhankelijk WMS-specialist Jos Koenders legt uit. “Vraag jezelf af: Waar wil ik over 5 jaar zijn?”
De huidige WMS-markt is vooral een vervangingsmarkt. Veel bedrijven in de logistiek maakten zo’n vijftien jaar geleden de overstap naar een WMS. Door ontwikkelingen op het gebied van robotisering en mechanisatie zijn die systemen nu aan vervanging toe. “Er is ontzettend veel aan de hand in de logistieke wereld”, stelt Koenders, werkzaam bij Van den Elsen Logistiek Advies. “De ontwikkelingen op ICT-gebied gaan razendsnel, maar er zijn ook allerlei externe factoren die een rol spelen: de Brexit en een dreigende internationale handelsoorlog zijn bedreigingen op de conjunctuur, logistiek dienstverleners die moeite hebben om tariefsverhogingen door te voeren en zo onvoldoende kunnen profiteren van de bloeiende economie, internationale webshops die hun werkgebied fors uitbreiden. Daar moet je als bedrijf slim op inspelen. Het WMS heeft een spilfunctie in dat grote geheel.”
Visie bepalen
Van den Elsen Logistiek Advies adviseert bedrijven bij de aanschaf van een warehouse management systeem. Het eerste wat bedrijven tijdens hun zoektocht moeten doen? Goed naar hun processen kijken en een visie bepalen. “Waar wil je over 5 jaar staan? Wil je groeien? En investeer je dan in mensen of in processen, zodat je met hetzelfde aantal mensen meer kunt doen? Zit je in een sector waarin je moet voldoen aan de laatste eisen? Eigenlijk moet elke keuze in ICT gericht zijn op de toekomst.”
Klik met leverancier
Een belangrijke factor bij de keuze voor een WMS is de leverancier zelf, stelt de consultant. Er moet een klik zijn tussen de klant en de leverancier. “Maak kennis met verschillende leveranciers en bezoek referenties. De ene leverancier gaat voor een afbakening van de wensen en eisen. De ander kijkt naar het budget en de wensenlijst en gaat vervolgens met een agile methode aan de gang. Dat moet wel bij je bedrijf passen”, adviseert Koenders. Bij aanbieders die een apart sales- en implementatieteam hebben, is een goede samenwerking tussen die teams een aandachtspunt.“Hier kom je achter als je met de klanten van de leverancier praat”
Standaard of maatwerk?
Dan is er nog een keuze tussen een standaard pakket of maatwerk. Een eenduidig antwoord lijkt hier niet op te zijn, al kunnen de meeste bedrijven volgens Koenders toe met een standaard pakket. “Maar er zijn ook bedrijven die een specifieke vraag hebben. Een standaard WMS voldoet dan niet.” Een voorbeeld daarvan is bol.com, die voor het Reflex WMS van de Hardis Group koos. De basis van dat WMS is standaard, met daaromheen de mogelijkheid van een schil van maatwerk. De basis verzorgt Hardis, de ICT-afdeling van bol.com kan zelf veranderingen in de schil aanbrengen.. Upgrades van die basis doen ook geen afbreuk aan het maatwerk dat daaromheen gezet is. “Kies jij als klant toch voor maatwerk, zorgt dan dat dat wel mee kan lopen in de upgrades. Aandachtspunt hierbij is dat dit meegenomen is in de jaarlijkse fee aan de leverancier.”
WMS in de cloud
De afgelopen jaren is een verschuiving gaande naar systemen in de cloud. Dat heeft voordelen wanneer je bijvoorbeeld externe magazijnen wilt opzetten en het systeem vanaf meerdere locaties gaat gebruiken. “Hier moet je dus wederom kijken naar de toekomst.”, concludeert Koenders. “Er zijn bedrijven die de cloud (nog) niet vertrouwen en conservatief zijn ten aanzien van de online veiligheid.. Die veiligheid is ook best een ding, maar dat is de laatste jaren erkend door leveranciers. Er zijn dus stappen in gemaakt.”
ICT & Logistiek
Op 7 november geeft Jos Koenders tijdens ICT & Logistiek een seminar over de keuze van een WMS. Eenieder die wil weten wat er speelt in de WMS-wereld, is daar welkom. “Ik en mijn collega René van den Elsen laten zien hoe wij te werk gaan bij een WMS-selectie en geven een overzicht van de verschillen tussen pakketten. Verder bespreken we de laatste trend op WMS-gebied. Daarbij kun je denken aan algoritmes om planningen te optimaliseren, robotisering en mechanisering.”
Registeren voor ICT & Logistiek en deze seminar kan hier.