De nationale en internationale economie doen het goed en dat heeft een positief effect op het volume goederenvervoer. Vooral wegvervoer kent de komende jaren veel groei, al neemt het groeitempo in 2019 iets af.
Dat blijkt uit de Korte Termijn Voorspeller (KTV) van Panteia. Het onderzoeksbureau verwacht in 2018 een groei van 3,3 procent voor het totale goederenvervoer. In 2019 neemt het groeitempo van de economie naar verwachting af, wat zijn weerslag heeft op de transportsector. Al wordt voor 2019 nog steeds een groei van 2,3 procent voorspeld.
Binnenvaart voelt de energietransitie
De groei verschilt volgens Panteia per modaliteit. Zo is de prognose voor binnenvaart gemengd. Er wordt een daling van vervoerd volume in de deelgroep Energie verwacht. Vooral het vervoer van kolen naar Duitsland neemt af door de energietransitie in het land. In de overige deelgroepen ziet het er beter uit. Daardoor komt de totale prognose binnenvaart op een stijging uit, 0,6 procent groei in 2018 en 0,3 procent in 2019.
Groei in wegvervoer
Het wegvervoer wordt minder negatief beïnvloed door de energietransitie in Duitsland. Voor 2018 wordt een groei van 3,8 procent verwacht voor vervoer over de weg. In 2019 neemt die groei af tot 2,7 procent.
Uitdagingen voor wegvervoerbedrijven
Op korte termijn zijn er een aantal uitdagingen voor wegvervoerbedrijven, voorspelt Panteia. Naar alle waarschijnlijkheid blijft de olieprijs de komende periode hoog. Daarnaast zijn er plannen om de kilometerheffing voor vrachtwagens versneld in te voeren en in Duitsland gaat de tol in 2019 omhoog. Ook de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt zullen een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Zo blijft het capaciteitsprobleem door het tekort aan chauffeurs aanhouden.
Spoorgoederenvervoer op politieke agenda
Het spoorgoederenvervoer groeit volgens Panteia met 2,8 procent in 2018. In 2019 bedraagt de groei 2,1 procent. De gebruikersvergoeding spoor gaat omlaag in 2019 in zowel Duitsland als in Nederland. Daarnaast zijn er initiatieven om spoorvervoer te stimuleren op de middellange termijn, zoals de verkenningen om met lange treinen (740m) internationaal te opereren.