Voor de vierde keer sinds de start in 2012 is HelloFresh verhuisd naar een nieuw distributiecentrum. Met het nieuwe, duurzame pand van 21.000 vierkante meter in Bleiswijk kan de distributeur van levensmiddelenpakketten voorlopig vooruit. Olaf Vreeburg, hoofd operatie en supply chain van HelloFresh, geeft vol trots een rondleiding door het pand, dat op 11 juli onder grote belangstelling werd geopend: “Hier hebben we weer ruimte voor verdere groei, innovatie en personalisatie”.
Het nieuwe, nog grotendeels lege distributiecentrum is sober ingericht. In de enorme hal staan conveyors met een totale lengte van 650 meter. Daarnaast staan een paar rijen doorrolstellingen. “Het proces is in twee stappen opgeknipt: kitting en consolidatie”, vertelt Vreeburg tijdens de rondleiding. “Op de afdeling kitting maken we de recepten klaar door de benodigde ingrediënten in een doos te stoppen. Voor elk recept maken we vier verschillende ‘kits’: voor één, twee, drie en vier personen. Op de afdeling consolidatie verzamelen we per klant de bestelde recepten in een verzenddoos.”
In beide gevallen is het logistieke proces min of meer gelijk. Een conveyor leidt de dozen langs de doorrolstellingen. In de kanalen van de doorrolstellingen liggen de producten die in de dozen moeten. Voor aansturing en controle maakt HelloFresh geen gebruik van barcodescanning, pick-to-light of andere technologie. “Op de binnenkant van elke verzenddoos is een label aangebracht. Daarop staat welke recepten voor hoeveel personen de klant heeft besteld. Verders is het een behoorlijk rechttoe rechtaan proces. Aan het eind controleren we de inhoud van elke doos, maar dat gebeurt ook tussentijds als de ene medewerker een verzendoos doorgeeft aan zijn collega verderop aan de band.”
Sorteren niet nodig
Opvallend genoeg hoeven de verzenddozen na het consolidatieproces niet te worden gesorteerd. Omdat HelloFresh al drie dagen voor aflevering weet wat de klanten hebben besteld, kunnen de afleverroutes ruim van tevoren worden gepland. De volgorde waarin deze bestellingen in het dc worden klaargemaakt, is afgestemd op die afleverroutes. Dat is dus ook de volgorde waarin de verzenddozen op blokpallets worden overgestapeld. Twintig procent van de blokpallets gaat naar de pier met twintig laaddocks voor de bestelauto’s die de Randstad beleveren. De resterende tachtig procent gaat in opleggers van transportbedrijf Lelieveld naar de tien hubs, waar ze worden overgeslagen op bestelauto’s die de andere klanten in de Benelux bedienen
Het logistieke proces is nagenoeg identiek als in het vorige distributiecentrum in Den Haag. Vreeburg en zijn team wilden niet te veel in één keer veranderen. “Wel nieuw zijn de twee conveyors in de kitting-afdeling voor de afvoer van de dozen en kratten waarin de ingrediënten zijn aangeleverd. Het karton gaat direct naar een kartonpers. De kratten gaan naar de aangrenzende ruimte, waar ze worden gesorteerd om weer teruggestuurd te kunnen worden. In die ruimte hebben we ook beperkte opslagmogelijkheden voor verpakkingsmateriaal en voor enkele ingrediënten die we langer kunnen bewaren, zoals gedroogde kruiden.
Constant vier graden
In het distributiecentrum met het BREAAM Excellent duurzaamheidscertificaat ligt de temperatuur constant op 4 graden Celcius, net als in de hele keten. HelloFresh houdt die temperatuur nauwgezet in de gaten. Dat begint al met de controle van de temperatuur van binnenkomende goederen en eindigt bij de aflevering aan klanten. “Wij maken gebruik van bestelauto’s met actieve koeling. Sensoren houden de temperatuur continu in de gaten. Als de buitentemperatuur boven de 27 graden komt, voegen we extra icepacks toe. Als de temperatuur in een auto te hoog wordt omdat bijvoorbeeld de koeling het begeeft, grijpen we in. Dan sturen we een andere bestelauto of moeten we klanten informeren dat we later uitleveren. Wij kunnen geen levensmiddelen uitleveren die niet onder de juiste condities zijn opgeslagen en vervoerd”, stelt Vreeburg.
Opvallend is de grote vriescel, die de mogelijkheid biedt om producten te bewaren bij een temperatuur van -19 graden. Vooralsnog wordt die alleen gebruikt voor opslag van icepacks en voor de weinige restanten die overblijven. “Omdat we vooraf weten wat klanten hebben besteld, kunnen we heel gericht inkopen. Als toch wat overblijft, vriezen we dat in en verzenden we dat naar voedselbanken”, vertelt Vreeburg, die eraan toevoegt dat de koeling gevoed wordt door energie uit de zonnepanelen op het dak. De capaciteit van de 1200 vierkante meter zonnepanelen is afgestemd op een buitentemperatuur van dertig graden. Ook bij tropische weersomstandigheden is het dc dus op temperatuur te houden zonder gebruik te hoeven maken van het elektriciteitsnet
AGV’s in de toekomst
Het nieuwe distributiecentrum is het vijfde onderkomen van HelloFresh. De oprichters begonnen in het voorjaar van 2012 thuis in Amsterdam, waarna ze al snel uitweken naar het Foodcenter in de hoofdstad. Toen ook dat te klein werd, schakelde Olaf Vreeburg de hulp in van logistiek dienstverlener Leen Menken. Eerst werd de operatie ondergebracht in het pand van Leen Menken in Zoetermeer, daarna volgde een pand in Den Haag dat HelloFresh niet langer hoefde te delen met andere partijen. Het distributiecentrum in Bleiswijk is op verzoek van HelloFresh ontwikkeld door vastgoedbedrijf Borghese, dat ook de eigenaar is. HelloFresh is de huurder en eigenaar van de logistieke inrichting en IT-systemen. Leen Menken heeft meegedacht over de inrichting en verzorgt de operatie.
Vreeburg is zichtbaar in zijn nopjes met het nieuwe distributiecentrum. “We hebben hier ruimte voor groei en innovatie. Innovatie betekent onder meer verdere personalisatie door uitbreiding van het aantal recepten. Klanten kunnen nu elke week kiezen uit twaalf recepten en ontbijt, dessert of wijn aan hun pakket toevoegen, maar hier hebben we ruimte om nog meer smaken aan te bieden.” Vreeburg laat verder weinig kwijt over de innovatieplannen, maar wijst wel op de grote vriescel en de mogelijkheden voor voedselverwerking. De vriescel maakt het mogelijk om diepvriesproducten te leveren. Voedselverwerking doet HelloFresh nu nog niet, maar daar is het pand qua inrichting en hygiëne-eisen wel op voorbereid. Daarnaast kijkt HelloFresh ook naar innovatie op logistiek vlak. De processen zijn zo ingericht, dat op termijn automatisch geleide voertuigen (AGV’s) kunnen worden ingezet voor intern transport, bijvoorbeeld van de consolidatie-afdeling naar de laad- en loszone.
Geen afvalstromen
Het pand is op woensdag 11 juli officieel geopend door ceo Maartje Frederiks van HelloFresh Benelux en burgemeester Pieter van de Stadt van Lansingerland. Hij toont zich erg verheugd met de komst van HelloFresh naar bedrijventerrein Prisma, waar ook Mediq en Hoogvliet werken aan nieuwe distributiecentra. “Wij zijn druk bezig om deze logistieke hotspot langs de A12 verder uit te breiden. Binnenkort openen we hier een treinstation. Ook werken we aan een elektrische reailterminal.”
Rutger-Jan Broekhoven van Borghese wees in zijn reden tijdens de opening op het BREAAM-certificaat. “Dat is op zich geen bijzonderheid, wel dat het gaat om een pand met een koeling op basis van duurzame energie. Ook bijzonder is dat dit pand totaal geen afvalstromen oplevert. Dit is een superduurzame plek.” Leen Menken noemde de groeiende uitdaging om goede mensen te vinden. In het pand van HelloFresh werken tweehonderd mensen. “Dat doen ze op momenten dat veel mensen vrij zijn of slapen. De prettige werkomstandigheden in dit gebouw helpen ons om die mensen te vinden.”