Personeel van het distributiecentrum van Lidl in Tiel heeft maandag een bezoek gebracht aan het hoofdkantoor van de supermarktketen. De medewerkers eisen een reiskostenvergoeding.
De medewerkers boden het distributiecentrum een verhuisdoos aan met een sociaal plan. Vrijdag legden zij het werk al neer. De acties zijn een reactie op de verhuisplannen van Lidl. In 2019 verhuist het distributiecentrum van Lidl van Tiel naar Oosterhout, vlakbij Nijmegen. De extra reiskosten die de 180 medewerkers daardoor maken, worden door Lidl beperkte tijd vergoed.
‘Opdraaien voor kosten verhuizing’
Volgens vakbond FNV Handel is Lidl voornemens om de extra reiskostenvergoeding binnen zes maanden te schrappen. “Waarom moeten wij opdraaien voor de kosten die de verhuizing met zich meebrengt? Per maand gaat het mij een paar honderd euro kosten aan benzine, auto-onderhoud en reistijd’, aldus Abdel Ben Touhami die in Tiel werkt als medewerker goederenontvangst.
Fatma Bugdayci van FNV Handel noemt de regeling van Lidl ‘onbegrijpelijk’. “Een miljardenbedrijf waar Lidl onderdeel van is, hoort gewoon goede regelingen te treffen voor zijn werknemers. De verhuizing heeft voor velen financiële gevolgen die niet worden opgevangen met een vergoeding die in een half jaar tijd wordt gereduceerd tot nul.”
Sociaal plan voor medewerkers Lidl-dc
Maandagmorgen overhandigden de medewerkers een verhuisdoos aan Erwin Bziuk, CFO bij Lidl. Daarin bevond zich het sociaal plan dat de medewerkers eisen. De bond wil dat na de verhuizing naar Oosterhout de feitelijke reiskosten worden vergoed en dat Lidl voor dagelijks vervoer van de werknemers zorgt.
Bugdayci: “Mensen met een auto gaan meer kilometers rijden. Ze zijn niet alleen meer geld kwijt aan benzine maar ook aan onderhoud van de auto. Bovendien, niet iedereen heeft een auto of kan die betalen. Voor hen moet Lidl vervoer regelen dat aansluit op de gewone werktijden.” Voor wie niet kan of wil meeverhuizen, mikt FNV op werk-naar-werk begeleiding en een financiële regeling.