Google heeft 550 miljoen dollar (476 miljoen euro) geïnvesteerd in Alibaba-concurrent JD.com. De Chinese webwinkel kan zijn producten nu via Google Shopping buiten China verkopen.
Strategische samenwerking
In een toelichting stelt Google dat het een belang in JD.com heeft genomen. Onbekend is hoe groot het aandeel van Google in het bedrijf is. De twee partijen gaan een ‘strategische samenwerking’ aan.
Anders dan marktplaats Alibaba verkoopt JD.com – naast producten van derden – ook eigen producten. De Chinese retailreus heeft 65.000 werknemers in dienst en bedient naar eigen zeggen 236 miljoen klanten.
JD Logistics
JD.com fungeert sinds vorig jaar tevens als fulfilmentspeler. Met de tak JD logistics verzorgt het de fulfilment van eigen bestellingen en de bestellingen van externe verkopers. Bedrijven kunnen de opslag, transport, bezorging en retourverwerking aan JD Logistics uitbesteden.
Deze logistieke tak geeft de Chinese retailgigant inzicht in de data van zijn concurrenten. Met de data die uit JD Logistics voortvloeit, wil het bedrijf ‘het potentieel van e-commerce logistiek herdefiniëren’.