Blokker Holding stopt per direct met de verkoop via zijn aparte e-commerce tak Nextail. Het bedrijf kiest ervoor om via een Omnichannel te gaan werken, waarbij de werkzaamheden van Nextail integreren in de winkels.
Op die manier hoopt Blokker Holding, waar naast Blooker ook Xenos, Big Bazar en Marskramer onder vallen, de online groei te kunnen laten groeien. Nextail begon in 2014 met precies die reden, wat aardig leek te lukken. De omzet van de holding groeide in 2016 van 70 miljoen naar 173 miljoen euro, om de online groei aan te kunnen werd zelfs een nieuw distributiecentrum in Gouda geopend.
Afstoten
De strategieverandering wordt vooral veroorzaakt door een grote reorganisatie. Vorige week werd bekend dat het hoofdkantoor en distributiecentrum van Xenos in Waalwijk dichtgaan, nadat de 110 winkels verkocht werden aan winkelketen Casa. Eerder werd al bekend dat het distributiecentrum in Mijdrecht moest sluiten. Deze is verkocht aan Hudson’s Bay.
Met het opzetten van een omnichannel, hoopt het bedrijf op betere tijden. Er zijn al jaren tegenvallende verkoopcijfers, wisselende directieleden en een logistiek die te wensen overlaat. Momenteel wordt er volledig ingezet op de Blokker vestigingen, waarmee andere winkels als Xenos, Leen Bakker en Intertoys afgestoten worden.
Bij Nextail zal ongeveer de helft van het personeel op straat komen te staan na de reorganisatie. Het gaat om zo’n 50 mensen.