Kentucky Fried Chicken (KFC) treft harde maatregelen na het logistieke fiasco van DHL eind vorige maand. Door problemen in de supply chain van de nieuwe vervoerder zaten honderden restaurants zonder kip. Voormalig distributeur Bidvest gaat nu een deel van de leveringen weer op zich nemen.
De fastfoodketen was op 13 februari overgestapt op een nieuwe vervoerder: DHL, dat een ‘nieuwe benchmark voor fast food delivery’ beloofde. Het megacontract zou bij de vervoerder tot grote problemen hebben geleid in het computersysteem. Honderden restaurants zaten daardoor zonder kip en moesten hun deuren sluiten. Een groot deel van het vlees moest uiteindelijk worden weggegooid.
Britse media beramen de totale kosten op 1,13 miljoen euro per dag. Reden voor KFC om weer een beroep te doen op voormalig vervoerder Bidvest, dat is gespecialiseerd in voedseltransporten. Het Zuid-Afrikaanse bedrijf gaat 300 van de circa Britse 900 vestigingen bevoorraden.
Nog altijd is 3 procent van de KFC-vestigingen gesloten. DHL bood direct zijn excuses aan voor het fiasco, maar claimde dat het niet als enige partij verantwoordelijk was voor de ontstane problemen. Critici zien dat anders. DHL zou niet alleen zijn ICT niet op orde hebben gehad, maar ook niet voldoende zijn toegerust op de bezorging van bederfelijke waren. Zo zou het de distributie vanuit een centraal depot regelen.