De vernieuwde Logistica heeft een goede start gemaakt. Dat is de conclusie na 3 dagen beurs. “Met een veranderde frequentie, meer aandacht voor kennisdeling en de focus op oplossingen voor logistieke vraagstukken, is het toch altijd spannend wat bezoekers ervan vinden”, aldus Martijn de Weerd, brandmanager van Jaarbeurs, en Jan Hommes, directeur van de Stichting Logistica.
Logistica en ICT & Logistiek mochten afgelopen week respectievelijk 15.417 en 7.358 bezoekers verwelkomen. Zij hebben zich laten inspireren door de exposanten, kennissessies, beurstours en tijdens de demonstraties op de Scala’s Logistica.
Gericht op zoek naar oplossingen
Veel bezoekers kwamen met een duidelijk doel naar de beurs: gericht op zoek naar oplossingen. Dat merkten exposanten duidelijk op hun stands en tijdens een presentatie. Met als belangrijkste resultaat dat er volop handel is gedreven. “Exposanten laten zonder uitzondering weten dat ze tevreden zijn,” geeft beursmanager Martijn de Weerd aan.
Jan Hommes, directeur van de Stichting Logistica, vult aan: “Logistiek staat bij veel bedrijven bovenaan de prioriteitenlijst. Nergens anders dan op deze beurs tref je de leveranciers die daar mee kunnen helpen. En die hulp is veelgevraagd zo begreep ik uit de reacties van onze exposanten”.
Kennis en toepassingen
Naast de stands van de ruim 300 exposanten van Logistica en ICT & Logistiek, konden bezoekers ook terecht in 8 beurstheaters. Een breed palet aan onderwerpen kwam daar aan de orde, variërend van WMS, robotica, supply chain finance, tot veilig werken. Van de Logistica bezoekers heeft 1 op de 3 bezoekers een of meer kennissessies bezocht. Van de bezoekers van ICT & Logistiek is maar liefst 45% bij een of meerdere presentaties geweest.
Ook de Scala’s Logistica zijn goed bezocht. Ruim 40% van de Logistica bezoekers heeft zich laten inspireren door de toepassingen die hier door samenwerkende exposanten werden getoond. En zelfs een kleine 30% van de ICT & Logistiek bezoekers wist de weg naar een of meerdere scala’s te vinden.
“De uitbreiding van het aantal scala’s van twee in 2015 naar vier voor deze editie, en de versterking van het kennisprogramma, onder meer met de Dag van het Magazijn en de workshops Trends in Warehousing, zijn verrijkingen voor het concept van de beurs”, zo laten beide heren weten.
Speciale vermelding verdient het Hydrogen Plaza, waar bezoekers kennis konden maken met waterstoftechnologie en de toepassing daarvan in heftrucks. De hele keten van energieproductie, via opslag en tanken, tot het gebruik in een heftruck werd in beeld gebracht. “Innovatieve technologie die in het kader van duurzaamheid en CO2 reductie de komende jaren meer en meer toegepast gaat worden”, aldus initiator Jan Hommes.