Amazon opent op verschillende plekken in Duitsland pakketkluizen, waarmee de webwinkel haar positie als logistieke partij in het land wil versterken.
De pakketkluizen maken het mogelijk voor consumenten om hun bestelling daar af te laten leveren en onderweg, op een tijdstip dat het hen uitkomt, weer op te halen. In totaal worden er 180 kluizen geplaatst, waarmee het bedrijf haar logistieke positie in het land wil verbeteren.
In Berlijn, Hamburg, München, Ausberg en verschillende kleinere steden in het Ruhrgebied spreidt Amazon haar tentakels uit. Concurrerend met DHL zou je het enkel qua locatie kunnen noemen: de marktleider in Duitsland heeft zo’n 3000 van dit soort locaties in het land.
Reclame inkomsten
Om meer grip te krijgen op de markt, roept Amazon ook locatie-eigenaren op om zich te melden, met een inkomstenverdeling uit eventuele reclame-inkomsten in het vooruitzicht. Typische locaties voor dit soort afleverpunten zijn benzinestations, kantoorgebouwen, supermarkten en universiteiten. Vereiste is dat er veel verkeer langskomt, er altijd mensen aanwezig zijn en de klusjes goed bereikbaar zijn voor automobilisten.