Het Eindhovense project Buurtpost wil sociale contacten bevorderen door eenzame buurtbewoners pakketjes te laten aannemen. Daarvoor heeft welzijnsorganisatie Buro Cement een ton subsidie ontvangen.
Dat meldt het Eindhovens Dagblad. Buurtpost werkt samen met bewoners die bereid zijn pakketjes voor buurtbewoners aan te nemen. Dat kunnen mensen zijn die in een isolement verkeren en graag een praatje willen maken. Ze krijgen een korte cursus en eventueel een tablet of mobiele telefoon, waarmee ze buurtgenoten kunnen informeren over de afgeleverde pakketten. De ‘buurtposter’ ontvangt dertig eurocent per pakketje, vijftig cent wanneer hij het bij de geadresseerde aflevert.
Buurtbezorgers die van de dienst gebruik maken betalen vijf euro per jaar. Pijnenburg onderstreept daarbij het belang van de buurtfunctie. De klant stroomlijnt voor vijf euro per jaar niet alleen zijn pakketbezorging, maar ondersteunt ook een buurtbewoner. “Mensen verbinden via het vehikel pakketbezorging”, aldus Jeroen Pijnenburg in het Eindhovens Dagblad.
Jeroen Pijnenburg van Buro Cement kreeg voor de realisatie van Buurtpost financiële steun van de Stichting Doen en het Anton Jurgensfonds, instellingen die maatschappelijke initiatieven ondersteunen. Pijnenburg deed onderzoek onder duizend potentiële klanten van Buurtpost. 68 procent gaf aan er gebruik van te willen maken, 35 procent geeft aan ervoor te willen betalen.
Op 17 november gaat het project van start in Woensel-Noord. Op termijn wil Buro Cement uitbreiden naar heel Eindhoven en daarna in de rest van Nederland. In Utrecht en Haarlem zouden al contacten zijn gelegd. Pijnenburg stelt dat ook bedrijven als bol.com bereid zijn mee te betalen bij landelijke dekking, om zo te voldoen aan de roep om sociaal ondernemen.
Redactie LogistiekProfs