Door een opleving van de internationale handel groeit het totale goederenvervoer in 2018 met 2,1 procent. Vooral over de weg zal meer volume worden vervoerd. Dat stelt Onderzoeksbureau Panteia in de 32e editie van de Korte Termijn Voorspeller.
In 2016 was door economische groei al sprake van een stijging in het vervoerd volume. Voor 2017 wordt een groei van 1,6 procent verwacht voor vervoer over de weg, binnenvaart en spoor. De koopkracht stijgt naar verwachting minder hard in 2017 en 2018, maar de internationale handel leeft wel weer op. Panteia spreekt van ‘gunstige’ wereldwijde economische vooruitzichten. In bijvoorbeeld Brazilië en Rusland wordt weer economische groei verwacht na jaren van krimp. Dit heeft zijn uitwerking op het goederenvervoer.
Wegvervoer grootste groeier
In 2017 wordt voor het wegvervoer een groei verwacht van 1,9 procent in vervoerd volume, voor 2018 is dit 2,2 procent. Daarmee groeit het vervoerd volume wegvervoer het meeste van alle modaliteiten. Voor 2017 wordt een groei van 1,5% in het wegvervoer van bouwmaterialen verwacht. Dat is de hoogste verwachting voor dit vervoer sinds 2007. Ook het vervoer van olieproducten zal volgens de verwachting van Panteia stijgen. Ongeveer een derde van de groei kan toegeschreven worden aan een grotere brandstofvraag in het binnenland. Het afgelopen jaar is het verkeer en vervoer toegenomen, wat tot meer brandstofverbruik leidt.
Belemmeringen in de binnenvaart
De binnenvaart kan in 2017 1,1 procent meer vervoerd volume verwachten. De eerste maanden van dit jaar kenden lage vervoerde volumes, als gevolg van lage waterstanden op de Rijn en een zeer slechte oogst van landbouwproducten in West-Europa. In 2018 wordt 1,9 procent volumegroei en minder belemmeringen verwacht in de binnenvaart. Panteia verwacht meer groei bij het vervoer van landbouwproducten, secondaire afvalstoffen, chemische producten en containers.
Ontwikkelingen op komst in spoorvervoer
In het spoorvervoer verwacht Panteia 0,7 procent meer vervoerd volume in 2017. Van alle modaliteiten is dat de laagste groei, zowel in groeipercentage als absoluut volume. In Nederland wordt economische groei verwacht boven het gemiddelde van de eurozone. Dat heeft invloed op de uiteindelijk te vervoeren volumes. Spoorvervoer is erg internationaal van karakter, waardoor de verwachte groei van spoorvervoer lager is dan de verwachte groei van het wegvervoer. In 2018 wordt 1,6 procent groei voorspeld.
Redactie LogistiekProfs