‘Hoge targets in distributiecentra zorgen voor ongelukken’

Redactie
16 juni 2017
2 min

Hoge targets in distributiecentra komen de veiligheid van medewerkers niet ten goede. Door een te hoge werkdruk zou het aantal ongelukken in distributiecentra in rap tempo toenemen. 

Dat stelt letselschade-advocaat Sander de Lang tegenover RTV Utrecht. Aanleiding voor de uitspraak is het dodelijke ongeval van afgelopen weekend in het distributiecentrum van HEMA in Utrecht. Een heftruckchauffeur botste tegen een hoogwerker, waarna een werknemer naar beneden viel en overleed. 

Een medewerker van het distributiecentrum laat anoniem aan de regionale omroep weten dat de werkdruk voor een onveilige werkomgeving zorgt. “Met de waarheid achteraf hebben we dit kunnen zien aankomen.” Ook volgens andere werknemers is de werkdruk te hoog in het distributiecentrum. Volgens hen racen de heftruckchauffeurs op onverantwoorde wijze door de hal. “Ze moeten binnen een bepaalde tijd hun werk doen.”

Volgens De Lang is er niet alleen bij HEMA, maar in de gehele branche sprake van een ‘wonderbaarlijke’ stijging van het aantal heftruckongelukken. Daarbij baseert hij zich op een rapport van de arbeidsinspectie. In de eerste helft van 2016 vonden er al zeven dodelijke ongelukken plaats. “Maar het rapport van de arbeidsinspectie laat zien dat het aantal bedrijfsongevallen in zijn algemeenheid toeneemt. Het gaat om een stijging van 14 procent. Vorig jaar vielen er zeventig doden op de werkvloer. Dat is bizar veel.” 

Te hoge werkdruk door florerende economie
De arbeidsinspectie wijt het aan een te hoge werkdruk. De Lang: “De economie draait weer en er zijn meer mensen nodig. Er worden ook snel even uitzendkrachten aangenomen en de instructies zijn onvoldoende.” Veiligheidsmaatregelen zouden weinig zin hebben wanneer medewerkers zich genoodzaakt voelen hard te rijden om hun targets te halen. De Lang noemt een ander recent voorbeeld, waarbij een distributiecentrum dacht het goed geregeld te hebben door éénrichting-verkeer in het leven te roepen. “Als je dan een stelling miste, moest je het hele parcours af om weer bij die stelling te komen. Toen besloot een heftruckchauffeur toch een stukje achteruit te rijden om tijd te besparen. Een andere medewerker was daar niet op voorbereid en verloor bij de botsing zijn been.” 

De Lang pleit voor het verplicht stellen van het heftruckcertificaat, ook bij uitzendkrachten. “Verder moet toezicht verbeteren en de werkdruk afnemen. Zorg ervoor dat er geen doden meer vallen met dit soort rare apparaten.” 

Reactie HEMA
HEMA heeft gereageerd op de berichtgeving rondom het dodelijke ongeval. De winkelketen zegt zich niet te herkennen in de kritiek. Bovendien zou het in het distributiehal rustig zijn geweest toen het ongeluk plaatsvond. In een schriftelijke verklaring schrijft HEMA: “Zodra we de uitkomst van het onderzoek van de arbeidsinspectie hebben ontvangen, zullen we dat uiteraard meenemen om, indien mogelijk, een nog veiligere werkplek voor onze medewerkers te creëren.”

Redactie LogistiekProfs

Gerelateerde artikelen