Ook de komende jaren blijven webwinkels marktaandeel van de fysieke detailhandel afsnoepen. Tot 2025 verdubbelt het aandeel van online winkels tot 25 procent. Dat voorspelt het ING.
Vooral in de categorieën Media & Entertainment, Elektronica, IT en de schoenenbranche vindt de komende jaren een verschuiving naar online plaats. Verder zit ook de markt voor online boodschappen na een langzame start in de lift. ING voorspelt dat in de categorie food het online aandeel met 7 procent stijgt tot een totaal van 10 procent. “Mede door de hoge kosten voor bezorging aan huis en de fijnmazige Nederlandse winkelstructuur waren online boodschappen een slow starter”, schrijft ING. “De snelheid zit er inmiddels goed in en niet alleen supermarkten laten zich steeds sterker online gelden. Ook het aantal webwinkels in voeding is fors toegenomen. In categorieën als wijn, vlees of sportvoeding zijn er specialisten die de kunst van het online food verkopen verstaan.”
In de markt voor Health & Beauty en Wonen blijft de fysieke detailhandel een grote rol spelen. Door de behoefte om producten te ervaren, blijft het online verkoopkanaal in de categorie Wonen begrensd. Bij Beauty & Health adviseert ING spelers om internet serieuzer te nemen, willen zij hun concurrentie voorblijven.
Redactie LogistiekProfs