Met de inzet van een wiskundig model kunnen gemeenten hun stadsdistributie optimaliseren en de uitstoot in steden met 70 procent verlagen. Vooral het gebruik van consolidatiecentra speelt hierbij een grote rol.
Dat concludeert onderzoeker Wouter van Heeswijk in zijn promotieonderzoek aan de Universiteit van Twente. Van Heeswijk ontwierp een wiskundig model dat de optimale mix van factoren kan bepalen voor duurzame stadsdistributie. Het model houdt rekening met factoren als subsidies, regelgeving en vervoerschema’s. Verder worden initiatieven zoals informatie-uitwisseling en samenwerking tussen transportbedrijven meegenomen.
Volgens Van Heeswijk is het van groot belang om optimaal gebruik te maken van consolidatiecentra, waar vrachtwagens hun lading kunnen afgeven. “Vaak rijden grote vrachtwagens met een kleine lading een stad in. Kijk maar eens met Google Street View in een grote stad rond.” Het consolidatiecentrum verspreidt de verzamelde vracht zo efficiënt mogelijk door de stad. Van Heeswijk: “In de praktijk werken die consolidatiecentra nog niet goed. Daarvoor is overheidsingrijpen nodig.”
Van Heeswijk pleit voor een mix van subsidies voor het gebruik van het consolidatiecentrum. Financiële prikkels zouden moeten voorkomen dat vrachtwagens met weinig vracht de stad inrijden. “Het is belangrijk dat er een landelijk of Europees beleid komt, zodat steden op één lijn komen. Als je het aan de markt overlaat dan werkt een consolidatiecentrum niet. Maar als je het enerzijds bedrijven financieel onaantrekkelijker maakt om steden in te rijden en aan de andere kant subsidies verstrekt om consolidatiecentra te gebruiken dan bereik je je doel.“
Redactie LogistiekProfs