Nederlandse online shoppers hechten veel waarde aan snelle bezorging, maar willen liever niet betalen voor same-day delivery of next day delivery. In een rapport van Post Nord worden Nederlanders dan ook ‘ongeduldige online shoppers’ genoemd.
Nederland volwassen e-commerce markt
Het rapport E-commerce in Europe 2016 neemt de shop- en bezorgvoorkeuren van Europese consumenten onder de loep. In Nederland ondervroeg Post Nord 1.223 respondenten.
Volgens het Zweedse post- en pakketbedrijf is Nederland een van de meest volwassen e-commerce landen in europa: 89 procent van de consumenten tussen de 15 en 79 jaar heeft wel eens iets online gekocht. Jaarlijks besteden Nederlands gemiddeld 509 euro online, goed voor een totaalbedrag van 6 miljard euro. Ongeveer de helft van de online shoppers koopt wel eens iets bij een buitenlandse webshop, met name uit China of Duitsland.
Snelle bezorging en inzicht in tijdstip van bezorging
Nederlandse consumenten hechten veel waarde aan een snel bezorgproces (51 procent). 37 procent van de respondenten wil zelfs niet langer dan twee dagen op zijn pakketje wachten. Opvallend, want in de rest van Europa wordt bezorging tussen drie tot vijf dagen normaal gevonden. Zo’n 50 procent van de respondenten wil al bij het doen van de aankoop inzicht in het tijdstip van bezorgen.
Nederlanders willen liever niet extra betalen voor de verzending. Slechts 17 procent van de Nederlandse respondenten is bereid om voor next day delivery een extra bedrag neer te leggen. Ter vergelijking: in het Verenigd Koninkrijk vindt 42 procent van de consumenten het normaal om hier extra voor te betalen.
Online gekochten producten liefst thuisbezorgd
Nederlanders willen de deur liever niet uit om hun pakketje op te halen. Het minst populair zijn de pakketkluizen: slechts 1 procent van de consumenten geeft de voorkeur aan bezorging in dergelijke kluis. 4 procent van de consumenten haalt pakketten graag af in de winkel. Nog eens 10 procent van de consumenten kiest ervoor om de bestelling bij een afhaalpunt op te halen. Het grootste deel va de respondenten prefereert thuisbezorging gedurende de dag (36 procent), avondbezorging (22 procent) of bezorging in de brievenbus (25 procent).
Retouren in de lift
Consumenten sturen hun online gekochte producten steeds vaker terug. In 2016 stuurde 39 procent van de Nederlandse online shoppers een product terug. Een jaar eerder was dat nog 36 procent. Duitsland is koploper in retouren: 46 procent van de consumenten stuurde het afgelopen jaar een product terug, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met 41 procent.
Download hier het volledige rapport.
Redactie LogistiekProfs