Truckproducent Scania en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) sporen gezamenlijk fraude met de tachograaf in vrachtwagens op. De samenwerking ontstond nadat de ILT bij het ontdekken van fraude met twaalf trucks uit Letland de hulp van Scania inriep.
Bij het controleren van de vrachtwagens werden afwijkingen vastgesteld in de tachograaf, het apparaat waarmee rij- en rusttijden van de chauffeurs worden geregistreerd. Omdat het om nieuwe, nog niet eerder ontdekte afwijkingen ging werden de trucks voor onderzoek overgebracht naar de werkplaats van Scania Amsterdam. De monteurs van Scania ontdekten dat er in verschillende trucks een extra regelunit was ingebouwd. Hierdoor kan de chauffeur aangeven dat hij rust houdt, terwijl hij eigenlijk doorrijdt. Daarnaast was er een chip vervangen door een aangepaste chip die er identiek uitzag.
Volgens Scania Amsterdam was de manipulatie zo slim uitgevoerd, dat deze vrijwel niet te constateren was door een inspecteur. De vrachtwagenproduct heeft aan de ILT getoond hoe de fraude werkt en hoe deze is op te sporen. “Dankzij de samenwerking met Scania beschikken we over meer specifieke kennis”, aldus ILT-inspecteur Bert van Voorthuizen. “In combinatie met onze nieuwe apparatuur kunnen we bijvoorbeeld het elektrisch systeem van een vrachtwagen zelf doormeten. Zo zijn we manipulatie snel op het spoor. We stellen dit nu vrijwel dagelijks vast bij trucks die we inspecteren.”
Redactie LogistiekProfs