Flexibele transportrobots gaan de logistiek vandaag de dag nog niet veroveren. De huidige generatie robots is goed in het uitvoeren van basishandelingen, maar mist precisie en snelheid. Dat blijkt uit het project Flexibele Transportrobots van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL).
Het VIL testte Automatisch Geleide Voertuigen (AGV’s) die navigeren op basis van SLAM (Simultaneous Localization and Mapping). Hierbij maakt de robot met optische sensoren in realtime een map van de omgeving waarin het zich bevindt. Zo kan het zijn route bepalen en obstakels vermijden. Het kennisinstituut denkt dat de technologie deuren opent in de logistiek. De robots kunnen namelijk ook worden ingezet voor het assisteren bij orderpicken, in plaats van alleen het vervoeren van goederen. Zo zou een volgrobot de orderpicker als assistent kunnen volgen.
Het kenniscentrum voerde de onderzoeken uit bij bedrijven als Colruyt. In het distributiecentrum werd een orderverzamelaar van STILL aan het werk gezet en bij Collect & Go werd een robot van Effidence getest. Uit de tests blijkt dat de robot precisietaken nog niet helemaal onder de knie heeft. Zo kreeg het de palletboxen niet exact op elkaar gestapeld. Het VIL stelt dat deze problemen eenvoudig verholpen kunnen worden, door bijvoorbeeld extra sensoren toe te voegen in combinatie met zijdelings beweegbare vorken. Verder zou de robot een stuk trager bewegen dan een manuele heftruck. Dat komt voor een groot deel door de strenge veiligheidsvoorschriften die in distributiecentra worden gehanteerd.
Redactie LogistiekProfs