‘Milieu-impact van e-commerce valt mee’

Redactie
21 maart 2017
2 min

Het doemscenario van duizenden e-commerce bestelbusjes die binnensteden vervuilen, klopt niet. Onderzoek in opdracht van de Topsector Logistiek laat zien dat de e-commercebranche het milieu minder belast dan verwacht. 

Het groeiend aantal webwinkelaankopen zorgt als vanzelfsprekend voor een stijging in het aantal bestelauto’s op de weg. Dit is slechts 2 tot 3 procent van de totale hoeveelheid bestelauto’s in Nederland. Zo’n 35 tot 50 procent van de bestelbusjes wordt gebruikt voor bedrijfsmatig transport van goederen en onderdelen (goederenlogistiek), eventueel in combinatie met diensten. Omdat bestelbusjes voor e-commerce vaker in woonwijken rijden, vallen ze relatief meer op.

Het onderzoekt toont verder aan dat de grootste e-commercevervoerders gebruik maken van nieuwe bestelauto’s, die minder vervuilend zijn. De grootste vervuilers zijn de bestelauto’s van vijftien tot twintig jaar oud, die soms meer dan 15.000 kilometer per jaar rijden. Bestelauto’s zijn in Nederland verantwoordelijk voor 14 procent van de CO2-uitstoot van het totale Nederlandse wagenpark. De overige uitstoot wordt veroorzaakt door vrachtverkeer en personenauto’s. 

Eerder deze maand stelde ABN Amro in een rapport over mobiliteit nog dat de overheid het dichtslibben van steden tegen moet gaan. Binnensteden zouden gebukt gaan onder bestelbusjes, personenauto’s en vrachtwagens. De bank roept de overheid op om een leidende rol te spelen in het oplossen van de problemen rond stadsdistributie. Volgens ABN Aro zijn er legio oplossingen te noemen waar de overheid mee zou kunnen helpen. “Het verplicht stellen van bouwhubs bij grote nieuwbouwprojecten in de stad bijvoorbeeld. Ook het stimuleren van initiatieven om bestelbusjes efficiënter in te zetten en minder leeg te laten rijden kan van belang zijn.” Als laatste noemt de ABN AMRO het elektrisch vervoer voor de last mile van pakketten.

Redactie LogistiekProfs

Gerelateerde artikelen