De politieke partij die vandaag wint, moet zich volgens experts in het Financieele Dagblad tijdens de formatie van de nieuwe regering direct buigen over grote investeringen in de Nederlandse infrastructuur.
Over vier jaar zullen de wegen dichtslibben en vanaf 2025 komt op het spoor en de weg ook niet meer in beweging,’ stelt Steven van Eijck van de RAI Vereniging in de krant. In de zogenoemde Mobiliteitsalliantie probeerde Van Eijck punten aan te stippen bij directeur-generaal Bereikbaarheid Mark Frequin van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, zodat duidelijk is wat het volgende kabinet te wachten staat.
Het verbond, waar onder andere ook TNL aan meewerkt, wil dat er ook naar grote thema’s wordt gekeken als zelfrijdende (vracht)auto’s en betalen naar weggebruik.
Technologie
Volgens andere experts uit het artikel van de krant van dinsdag liggen er vooral veel kansen op het gebied van nieuwe technologie. “De notie dat er iets moet gebeuren om de groei van het transport en de groei van de afgelegde kilometers in goede banen te leiden is er, maar men twijfelt waar men op moet inzetten,” aldus Peter Morsink, projectmanager mobiliteit en verkeersveiligheid bij Royal Haskoning DHV. “Zelfrijdende auto’s bieden op lange termijn een groot potentieel. Toch moet ook op de korte termijn de druk op de infrastructuur aangepakt worden.”
Morsink vervolgt: “Uiteindelijk gaat nieuwe technologie een substantieel verschil maken in doorstroming, uitstoot en veiligheid. De overheid kan dat versnellen, of door een verplichtstelling van nieuwe apparatuur of door samen met de markt de invoering van de nieuwe technologie te stimuleren.”