De 3 hoofdredenen om NIET mee te doen aan een vakbeurs

Karen van Riel
28 maart 2017
4 min

Reden 1: Je haat beurzen.
Je haat het om er rond te lopen, je haat het om er dagenlang te staan, en je hebt niemand in je bedrijf die er wel warm van wordt. Denk in dat geval minstens 2 keer na voor je je stand boekt. De enige reden om er te staan is namelijk dat je goede gesprekken wil voeren met goede (nieuwe) klanten. Als jij daar volledig tegen je zin staat kan iedereen dat zien. Je beurshaat druipt van je af, dat kan je niet verbergen. En als een bezoeker dat ziet, loopt hij door. Zo blijft je stand leeg en haat je de beurs alleen maar harder. Een vicieuze cirkel waar je net zo goed uit kan blijven. 

Lees ook eens: De vakbeurs anno 2017: goede investering of achterhaald concept?

Reden 2: Je weet niet voor wie je er staat.
Als je beurzen wel interessant vindt en trots voelt bij het idee dat je jouw bedrijf op de beursvloer tentoonstelt, is er nog een reden om weg te blijven. Dat is als je geen idee hebt voor wie je daar eigenlijk staat. Je weet niet wie je het liefste in je stand zou willen verwelkomen. Je ziet niet voor je met wie je goede gesprekken wil voeren. Als je dat niet weet, ga je er helemaal blanco in. De beurs kan een onverwachts succes worden, of een onverwacht fiasco.

Dat is nergens voor nodig.

Je weet dondersgoed wat je te verkopen hebt en voor wie dat interessant is. Als je dat niet gelijk weet, stel jezelf dan de vraag: “Wie van mijn bestaande klanten zou ik willen klonen?” De persoon die uit die gedachteoefening naar voren komt, daar ga je voor op de beurs staan. Vervolgens richt je je stand zo in dat die persoon gelijk ziet: “Ha! Zij staan hier voor mij!”

Als je niet bereid bent om de vraag “voor wie sta ik er?” aan jezelf te stellen, is dat een reden om niet te komen. Want dan blijft het een gok.

Lees ook eens: Hoe een zwetende Zwitser met banner van €199 alle concurrentie achter zich liet op de beurs

Reden 3: Je hebt geen tijd om je beursleads op te volgen
Voelt het alsof iemand langzaam je keel dichtknijpt bij het idee dat je straks grote golven potentiële klanten op je stand krijgt die je allemaal na moet bellen? Schreeuwt je gevoel van zelfbehoud: ‘NEE!!!’?

Dan ben je niet alleen.

Bij veel ondernemers zakt de moed in de schoenen als ze denken aan de dagen die ze vrij moeten maken om al die mensen één voor één na te bellen.

Hoewel dit een echte reden lijkt om niet mee doen, is dat niet per se waar. Als je wil groeien en nieuwe klanten nodig hebt, moet je daar links- of rechtsom tijd aan besteden. Je onderbuik roert zich omdat je nog geen plan hebt om van je beursleads klanten te maken. Zodra je wel een plan hebt, zie je weer mogelijkheden in plaats van een wirwar aan extra taken waar je geen tijd voor hebt.

De sleutel is dat je vooraf precies bepaalt wie voor jou een goede lead is. En voor die leads kan je een simpel opvolgplan maken. Mijn advies is om ze op de beurs iets aan te bieden dat voor hen razend interessant is. Daardoor heb je veel minder werk achteraf, want je kan op de stand al een afspraak inplannen.  

Dit is hoe een van onze klanten dat doet. Hij is een Belgische ondernemer die gespecialiseerd is in magazijn- en bedrijfsinrichting. Op vakbeurzen biedt hij aan alle grote bedrijfseigenaren met verbouwplannen een gratis Magazijn Veiligheidsscan aan ter waarde van €297.

Hij vertelt in zijn stand dat hij binnen 1 uur precies kan laten zien wat je aan je magazijn moet veranderen om 100% gegarandeerd door de ARBO-keuring te komen en wat je kan doen om jaarlijks meer dan 2 werkweken te besparen door sneller bij de juiste spullen te komen. Dat is razend interessant voor alle beursbezoekers met een groot magazijn of een plannen om een groot magazijn te bouwen. Zij kunnen hun Magazijn Veiligheidsscan direct op de stand inplannen, waardoor de Belgische ondernemer heel gericht nieuwe klanten binnenhaalt.

Gaat dit voor jou veel te ver? Schrijf dan alleen op welke beursbezoekers voor jou goede leads zijn. Dat zijn de enige leads die je hoeft op de volgen en de kans dat dat er honderden zijn is klein. Als je voor jezelf op een bierviltje opgeschreven hebt hoe je die leads op gaat opvolgen, zakt je gevoel van onrust.

Nu kun je een echte beslissing maken. Wat wordt het: ja of nee? 

Tips nodig? Met deze zinnen loopt je stand vol met precies de juiste mensen

Gerelateerde artikelen