Vijf goedkope veiligheidstips uit de praktijk

BMWT
10 maart 2017
4 min

Is veiligheid op de magazijnvloer duur? Niet volgens de Veiligste Magazijnen van Nederland. BMWT heeft voor u vijf praktische tips verzameld die niet of nauwelijks geld kosten, afkomstig van deelnemers aan de jaarlijkse verkiezing van het Veiligste Magazijn. Op zoek naar meer kosteloze inspiratie? Schrijf u dan in voor een bezoek aan de prijswinnaars.

Tip 1: Laat pallets niet het zicht blokkeren
De meeste magazijnen zitten boordevol onoverzichtelijke kruisingen. Vaak zijn het magazijnstellingen die het zicht op heftrucks of voetgangers van links of rechts blokkeren. Op plekken waar geen magazijnstellingen staan, zijn het soms pallets die het zicht ontnemen. Dat was ook het geval in het distributiecentrum van DHL Supply Chain in Bergen op Zoom. Een groot deel van de producten ligt hier in blokopslag op grondlocaties.

Om ongelukken te voorkomen heeft DHL een eenvoudige oplossing bedacht: rode kruizen op de hoekpunten bij kruisingen. Deze rode kruizen maken de medewerkers duidelijk dat op deze grondlocaties geen pallets mogen worden geplaatst. Heftruckchauffeurs zien het andere verkeer daardoor eerder aankomen en kunnen eerder afremmen.

Tip 2: Vergroot het zicht met bolspiegels
Als magazijnstellingen het zicht blokkeren, bieden rode kruizen op de vloer geen uitkomst. Een relatief goedkope en effectieve maatregel is het ophangen van bolspiegels boven alle onoverzichtelijke kruispunten. Alle verkeersdeelnemers vanuit elke richting hebben dan volledig zicht op verkeer van links of rechts, ook als palletstellingen rechtstreeks oogcontact onmogelijk maken.

Let goed op de hoogte van de bolspiegels boven kruispunten. Hoe hoger ze worden gemonteerd, hoe hoger de drempel voor magazijnmedewerkers om erin te kijken bij het naderen van het kruispunt. Wie ze te laag monteert, loopt het risico op aanrijdingen met de masten van heftrucks. En vergeet niet om de bolspiegels te verplaatsen als een deel van het magazijn opnieuw wordt ingericht.

Tip 3: Geef vrachtwagenchauffeurs een eigen plek
Vrachtwagenchauffeurs hebben het recht om te zien hoe hun vrachtauto wordt geladen. Ze vormen echter ook een risico, zeker als ze zich vrij kunnen bewegen door een voor hen onbekend magazijn. DHL Supply Chain heeft in het distributiecentrum in Bergen op Zoom daarom naast elke dockdeur een blauwe stip op de vloer aangebracht.

De vrachtwagenchauffeurs mogen tijdens het laden of lossen van hun vrachtwagens de blauwe stip niet verlaten. Dat voorkomt dat ze gaan zwerven door het magazijn. Bovendien weten de laad- en losmedewerkers van DHL op deze manier continu waar de chauffeur zich bevindt. Dat verkleint de kans op aanrijdingen in het magazijn. Met onder meer een pictogram op het veiligheidsinstructiebord worden chauffeurs geattendeerd op de maatregel.

Tip 4: Let op wisselingen in lichtsterkte
Het menselijk oog heeft grote moeite met snelle veranderingen in lichtsterkte. Heftruckchauffeurs merken dat elke keer als ze van binnen naar buiten rijden. Het duurt een paar tellen voordat hun ogen gewend zijn aan het felle zonlicht. In die paar tellen zijn ze afgeleid, neemt het zicht af en vermindert de coördinatie en reactiesnelheid. Op de vestiging van AkzoNobel in Groot-Ammers leidde dat soms tot riskante situaties als voetgangers op het buitenterrein ter hoogte van de buitendeuren wilden oversteken.

AkzoNobel heeft daarom aan weerszijden van de deuren hekken geplaatst. Heftruckchauffeurs kunnen daardoor niet langer direct na het verlaten van de hal de bocht om. De paar tellen die ze rechtdoor moeten rijden, zijn voldoende om aan het felle zonlicht te wennen. Bovendien zijn ook de voetgangers gedwongen om wat verder van de deuren over te steken.

Tip 5: Loop regelmatig een veiligheidsronde
Het werk houdt logistiek managers vaak gekluisterd achter hun bureau. Jammer, want knelpunten in de operatie zijn op de werkvloer pas echt goed zichtbaar. Wie tijd vrijmaakt voor een rondgang door het magazijn en dat gestructureerd aanpakt, vergroot de veiligheid en de betrokkenheid van zijn medewerkers.

De ‘gemba walk’ is een beproefd instrument van Valeo Services, in 2014 uitgeroepen tot het Veiligste Magazijn van Nederland. Het management van dit magazijn maakt regelmatig een veiligheidsronde met twee of drie magazijnmedewerkers die daarvoor zijn vrij gepland. Deze aanpak heeft in de loop der jaren geleid tot een lijst met maar liefst 150 knelpunten op het gebied van veiligheid.

Advies: pak de gesignaleerde knelpunten ook echt aan en maak dat kenbaar. Medewerkers willen immers graag meedenken, maar dat stopt snel als niets met hun ideeën gebeurt.

Bezoek de veiligste magazijnen
Nieuwsgierig geworden? De Veiligste Magazijnen van Nederland hebben nog veel meer tips en delen die graag met u. BMWT organiseert de komende tijd daarom vier bedrijfsbezoeken:

22 maart: Janssen Biologic
5 april: Abbott Biologicals
11 mei: DHL Supply Chain
14 juni: Schneider Electric

Meld u hier gratis aan voor deze bedrijfsbezoeken. Reageer snel, want vol = vol.

Gerelateerde artikelen