Nederland mag dan een grote speler zijn in e-commerce, onze zuiderburen kunnen er ook wat van. Toch staat België niet zo goed te boek als Nederland. Ten onrechte, stellen twee grote logistieke bedrijven uit het land.
De Belgische belangenvereniging Comeos noemde de problemen rondom nachtwerk in de e-commerce branche de grootste bottleneck. Vorig jaar werd een experiment opgezet door de minister van Werk, Economie en Consumentenzaken Kris Peeters om online retailers te stimuleren.
Het verbod op nachtwerk voor e-commerce ondernemingen werd opgeheven, in de hoop dat meer bedrijven de weg naar België zouden vinden. Het enige dat bedrijven hoefde te doen was de nachtarbeid zelf in hun cao vastleggen. Een half jaar na de versoepeling van de wet had nog geen enkele webwinkel hier gebruik van gemaakt.
Mekka
Dat teveel op deze pessimistische geluiden gehamerd wordt, schiet Katoen Natie en Kuehne + Nagel in het verkeerde keelgat. De twee grote logistieke onderneming uit België zien hun thuisland juist als het ‘Mekka van de e-commerce’, laten ze de Belgische krant De Tijd optekenen.
Dirk Lannoo, ceo van Katoen Natie: “Die positieve boodschap zou de sector beter moeten verspreiden, in plaats van doorlopend te wijzen op de zwakkere punten.” Juist doordat de e-commerce sector internationaal georiënteerd is, worden slechte woorden door menigeen gelezen. “Een slecht imago werkt juist averechts.”
Centrale ligging
Ook Gerry Bosmans van Kuehne + Nagel is niet blij met de negatieve berichtgeving. “Nederland is sterker dan wij als het gaat om zich internationaal in de markt zetten. Zij dragen dat perfect uit, terwijl wij merken dat het vaak moeilijk is om grote, internationale bedrijven aan te trekken. Vooral bij Amerikaanse bedrijven, kampen we met perceptieproblemen,” aldus Bosmans tegen De Tijd.
Dat terwijl daar juist de grote vissen zitten. Waarom merken als Nike juist voor België zouden moeten kiezen, is voor beide heren overduidelijk. “We liggen centraal tussen Londen, Amsterdam en Frankfurt. Grote bedrijven zitten zo dichterbij de internationale klanten.” Ondanks de negatieve berichtgeving, stijgt het aantal banen in de e-commerce die de twee bedrijven verzorgen aanzienlijk. Iets om best trots op te zijn, als je het de beide heren vraagt.