Bol.com, Coolblue en Wehkamp.nl wisten zich lange tijd te onderscheiden met hun logistiek. Die voorsprong is echter steeds meer aan het vervagen. Dat is volgens de expertgroep e-Fulfilment & Warehousing van ShoppingTommorow één van de belangrijkste ontwikkelingen in e-fulfilment.
De ‘grote drie’ gebruiken hun logistiek als service naar klanten toe, met bijvoorbeeld late cut-off-tijden en de mogelijkheid tot verschillende bezorgopties en gratis retouren. Volgens Roy Lenders, Lector Supply Chain bij Fontys Hogeschool en voorzitter van de expertgroep e-Fulfilment & Warehousing hebben ook andere spelers op de markt dit opgemerkt. “Bol.com, Cooblue en wehkamp.nl waren lange tijd leidend en trendsetting als het ging om nieuwe logistieke innovaties. Maar inmiddels bieden veel gespecialiseerde logistieke dienstverleners deze zelfde service ook al aan voor hun middelgrote en kleinere e-commerceklanten.”
De expertgroep verwacht in e-fulfilment de grootste ontwikkeling bij same-day delivery, in combinatie met avondlevering en tijdvaklevering. Door de groeiende populariteit van bezorging op dezelfde dag zouden de grenzen tussen same-day en next-day delivery vervagen. “Inmiddels heeft de laatste cut-off-tijd de 24.00 uur bereikt en wordt er hard gewerkt om 02.00 uur te kunnen aanbieden”, zegt Lenders. “Uit onderzoek blijkt echter dat consumenten een cut-off-tijd van 23.00 uur prima vinden. En partijen die nog een cut-off-tijd van 17.00 uur in de middag hebben, kunnen nu op hun website alsnog een cut-off-tijd van 24.00 uur in de avond vermelden en via de same-day delivery-dienst de pakketten toch de volgende werkdag aanbieden.”
Redactie LogistiekProfs