De expertgroep van Standaardisering Pakketlabels van Shopping Tomorrow vindt dat er een gestandaardiseerd pakketlabel moet komen. Een dergelijk pakketlabel biedt nieuwe mogelijkheden en betere service voor consumenten, online retailers en dienstverleners. Tevens stijgt de efficiëntie van internationale pakketdistributienetwerken, waardoor de kosten kunnen dalen.
Tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht presenteerde de expertgroep Standaardisering Pakketlabels van Shopping Tomorrow dit aan het publiek. Volgens de expertgroep loopt Nederland achter op het gebied van grensoverschrijdend online verkoop. Europa is een markt die enorm veel kansen biedt voor e-commercebedrijven, maar om die kansen te kunnen grijpen is een optimale belevering van buitenlandse consumenten cruciaal. Uit onderzoek blijkt dat dit nog te weinig gebeurt en vaak niet efficiënt is.
Standaardpakketlabel maakt het makkelijker
Een standaardpakketlabel vergemakkelijkt ook de overdracht van pakketten aan specialisten in de stadsdistributie. Het komt steeds vaker voor dat e-commercebedrijven het bezorgen overlaten aan specialisten, deze ‘last-mile’ vindt vooral plaats in grote steden. “Een standaardpakketlabel maakt nieuwe diensten richting consumenten mogelijk”, zegt Margreeth Pape, Adviseur Logistiek & Duurzaamheid bij Thuiswinkel.org en voorzitter van de expertgroep. “Stel je voor dat consumenten straks via één app al hun pakketten kunnen volgen, ongeacht de vervoerder die ze aflevert. Ook postagentschappen willen niets liever dan de mogelijkheid bieden om pakketten van verschillende vervoerders af te halen. De unieke barcode op het pakketlabel maakt dat mogelijk.”
Europese Commissie
Ook vanuit Brussel zijn er positieve geluiden over de introductie van een standaarpakketlabel. De Europese Commissie stimuleert de standaarpakketlabel, dat zij zien als een belangrijk element in het voltooien van de Europese digitale markt.
Nadelen
Toch zijn er ook nadelen over het invoeren van een standaardpakketlabel. Online retailers moeten het eerst implementeren, wat geld en tijd kost, voordat zij er gebruik van kunnen maken. Ook moeten zij de bijbehorende data-uitwisselingen en procesafspraken eigen maken. Daar staat tegenover dat de retailers vervolgens pakketlabel hoeven te gebruiken, waardoor er gemakkelijker van vervoerder kan worden gewisseld.
Redactie LogistiekProfs