Wat verandert er per 1 januari 2017 voor ondernemers
in de logistiek? Hoe zit het bijvoorbeeld met milieuzones en van welke
belastingvoordelen kunnen ondernemers profiteren? Verladersorganisatie EVO zette de veranderingen op
een rij.
Schoon rijden wordt beloond
Elektrisch rijden wordt tot 2020 door de overheid gestimuleerd. De bijtelling
voor privégebruik van een elektrische auto is 4 procent. Voor de auto hoeft
geen motorrijtuigenbelasting en belasting van personenauto’s en motorrijwielen
worden betaald. Over oude dieselauto’s moet juist meer belasting worden
betaald. De motorrijtuigenbelasting voor oude dieselauto’s zonder fabrieksroetfilter
wordt in 2019 vijftien procent duurder.
Lage inkomensvoordeel
Het wordt vanaf dit jaar aantrekkelijker voor werkgevers om medewerkers met een
laag inkomen in dienst te nemen en te houden, zo schrijft EVO. Per 1 januari
2017 geldt het zogenoemde lage-inkomensvoordeel (liv). Om gebruik te kunnen
maken van het ‘liv’ dienen werkgevers werknemers
in dienst hebben die tussen de 100 procent en 120 procent van het wettelijk
minimumloon verdienen. Dit voordeel kan oplopen tot 2.000 euro per werknemer
per jaar. De hoogte is afhankelijk van het gemiddelde uurloon van de werknemer.
Geen verschil tussen vaste dienst en flex-contract bij ziekte
Vanaf volgend jaar maakt het bij ziekte en arbeidsongeschiktheid niet meer uit
of een medewerker in vaste dienst is of een contract voor bepaalde tijd heeft.
Werkgevers zijn dan namelijk verantwoordelijk voor alle werknemers bij uitval.
Dit heeft te maken met het samenvoegen van de WGA-vast en de WGA-flex. Volgens
EVO zullen bedrijven daarom moeten nadenken over het slim afdekken van risico’s.
Geen uitzonderingen op minimumloon
Vanaf 1 januari wordt er strenger toegezien op de betaling van het
nieuwe minimumloon. Werkgevers zijn vanaf 23 jaar verplicht om een werknemer
maandelijks 1551,60 euro uit te betalen. Hierop gelden geen uitzonderingen. Zo mogen
werkgevers ook geen maaltijdkosten inhouden. Alleen bedragen die bij wet
verplicht of toegestaan zijn mogen worden ingehouden.
Onderzoek naar rijvaardigheid in rekening gebracht
Wanneer het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen door een melding van de
politie onderzoek uitvoert naar het rijgedrag van een bestuurder, worden de
kosten verhaald op de bestuurder zelf. Als er van een bestuurder wordt vermoed
dat deze medisch ongeschikt of onvoldoende rijvaardig is, kost een onderzoek
minimaal 384 euro.
Verandering ADR-verdrag
In 2017 gelden er
nieuwe regels voor vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg. Er wordt meer
aandacht geschonken aan het vervoer van nieuwe energiebronnen zoals lithium-ion
batterijen en waterstof brandstofcellen. Lege, niet gereinigde of niet-ontgaste
vrachtvervoerseenheden dienen door de afzender gekenmerkt en geëtiketteerd te
worden. De nieuwe regels kunt u vinden in de vernieuwde versie van het
ADR-verdrag.
Btw-teruggave eenvoudiger
Het wordt in 2017
eenvoudiger om btw terug te krijgen wanneer een factuur niet of slechts
gedeeltelijk door de klant is betaald. De nieuwe btw-regeling houdt in dat
wanneer een factuur één jaar na het opeisbaar worden nog niet is betaald, de
vordering oninbaar is. Er hoeft dan ook geen btw over dit bedrag te worden
betaald. De ondernemer kan de teruggave zelf in mindering brengen op de
aangifte. Als de klant de factuur later toch deels of helemaal betaalt, dient
de ondernemer de btw bij de volgende aangifte mee te tellen.
Oude bestelauto’s niet welkom in Amsterdam
Amsterdam gaat
vervuilende bestelauto’s uit de stad weren. Vanaf 1 januari 2017 mogen
bestelauto’s van voor 2000 niet meer binnen de ring van Amsterdam rijden. Enkele
bedrijventerreinen zijn wel bereikbaar. Oude voertuigen krijgen vanaf 1 april
2017 bovendien geen nieuwe parkeervergunning meer.
Redactie LogistiekProfs