Het nieuws van 2016: van een record in heftruckongevallen tot het dc van de toekomst

Redactie
29 december 2016
3 min

LogistiekProfs wenst u een fijne jaarwisseling! Om deze dagen niet zonder leesvoer te zitten hebben wij een overzicht gemaakt met het meest opvallende en best gelezen nieuws van het afgelopen jaar. 

Nike opent distributiecentrum van de toekomst
Het nieuwe logistiek centrum van Nike in Laakdal werd mei dit jaar officieel geopend. Met een vloeroppervlakte van 250.000 vierkante meter is het Nike European Logistics Center (ELC) één van de grootste en meest uitgebreide distributiecentra in Europa. Nike spreekt zelf van het gebouw van de toekomst, onder meer door de minimale ecologische voetafdruk.

Docdata grootste schuldeiser V&D
Nadat V&D eind vorig jaar failliet ging werd bekend dat de warenhuisketen nog zo’n 52 miljoen euro uit had staan bij crediteuren. Docdata stond vooraan in de rij van schuldeisers. V&D was de logistiek dienstverlener nog zo’n 1,5 miljoen euro verschuldigd. Docdata verzorgde voor V&D de fulfilment van bestellingen die op VD.nl werden geplaatst. Er volgde ruzie tussen de curatoren van V&D en Docdata, dat de leveranciers toestond om hun voorraden tegen betaling terug te halen. Volgens de curatoren vroeg Docdata voor de teruggave drie keer meer dan redelijk. Onzin, aldus algemeen directeur Jack Heijkans. “Wij moeten heel veel kosten maken om de artikelen te retourneren. Omdat V&D als klant van ons zou vertrekken, hebben we de systemen en teams afgebouwd. Dat moet allemaal weer worden opgestart.”

Coolblue geeft toe: Minimagazijnen zijn 1 april grap 
Met de introductie van een nieuw concept, minimagazijnen bij mensen thuis, hield Coolbue de gemoederen enkele weken flink bezig. Coolblue pakte het professioneel aan, want er werd zelfs een webpagina ingericht waar mensen zich konden aanmelden voor een minimagazijn. “Of je nu ruimte in je hal, op zolder of in de woonkamer hebt, als je er pakketjes kunt opslaan, zijn wij blij”, schreef Coolblue op haar website. Omdat Coolblue eerder ook niet vies was van een goede grap, , vermoedden veel gebruikers op sociale media al dat het om een 1 april grap ging.

Chauffeurs willen hoger loon en betere arbeidstijden
FNV Transport en Logistiek pleitte eind dit jaar voor meer waardering voor vrachtwagenchauffeurs. De vakbond vraagt daarom drie procent loonsverhoging in de nieuwe transport cao. “Werkgevers jubelen dat het weer goed gaat in de sector, maar daar merken werknemers nog helemaal niets van”, aldus Egon Groen, cao-onderhandelaar. Het aanpassen van de arbeidsomstandigheden zou het beroep chauffeur aantrekkelijker maken voor een jongere generatie. 

Infographic: 2016 recordjaar dodelijke heftruckongevallen?
Jaarlijks vinden er gemiddeld 1700 ongelukken met heftrucks plaats, waarvan zeven met een dodelijke afloop. Met zeven doden op de teller in de eerste zeven maanden van dit jaar leek 2016 het gemiddelde aantal dodelijke ongelukken in het magazijn te gaan passeren.

‘Medewerkers Amazon slapen in tenten’ 
Medewerkers van de distributiecentra van Amazon in Schotland zouden zo weinig verdienen dat ze in tenten moeten overnachten om kosten te besparen. De werknemers zouden op hun vaste lasten, reiskosten en reistijd willen beknibbelen door in de buurt van het distributiecentrum in Fife te kamperen. Volgens lokale activisten maken distributiemedewerkers weken van zestig uur tegen een minimumloon. Foto’s van de tenten, gepubliceerd door regionale krant The Courier, leidden deze maand tot veel ophef in Schotland.

Redactie LogistiekProfs


Gerelateerde artikelen