CeMAT 2016: drie kenmerkende innovaties in logistiek

Marcel te Lindert
06 juni 2016
3 min

CeMAT 2016 was minder groots dan vorige edities. Desondanks gaf deze logistieke vakbeurs in Hannover een goede indruk van de trends en ontwikkelingen in de logistiek. Hieronder volgen drie innovaties die een goed beeld geven van de ontwikkelingen in de intralogistiek.

1) Zelfrijdende orderpicktrucks
In retail- en groothandelsmagazijnen verliezen chauffeurs van orderpicktrucks veel tijd met op- en afstappen, soms om de machine maar een paar meter verder te rijden. De afgelopen jaren hebben verschillende producenten van orderpicktrucks hiervoor oplossingen bedacht. Een voorbeeld is Crown met een in een handschoen geïntegreerde afstandsbediening. Op de LogiMAT begin maart demonstreerde Still een orderpicktruck zonder afstandsbediening, die als een robot de orderpicker op de voet volgt. Dit concept was ook op de CeMAT te zien.

In het paviljoen ernaast toonde ook Jungheinrich een orderpicktruck met afstandsbediening, die in dit geval aan de broekband kan worden bevestigd en met een simpel tikje te bedienen is. Anders dan de orderpicktrucks van Crown en Still wordt deze machine aangestuurd door het warehouse management systeem. Daardoor zoekt de truck van Jungheinrich zelf de volgende, correcte picklocatie op en is hij niet afhankelijk van de picklocatie die de orderpicker uitkiest.  

2) Folie met ‘Easy Opening’
Het verpakken van pallets in folie voorkomt vallende lading, reduceert productschade en vergroot de veiligheid in het magazijn, maar het verwijderen van de folie is een crime. Zonder een scherp mesje is dat vaak ondoenlijk. 

Beumer komt met een oplossing: een rekhoes met ‘Easy Opening’. Op deze rekhoes is een zwarte streep aangebracht die de lijn markeert waarop de folie is verzwakt. Op dit punt kan de folie zonder hulpmiddelen eenvoudig worden opengetrokken alsof het een pak beschuit betreft. Dat bespaart niet alleen veel tijd, maar voorkomt ook verwondingen en beschadigingen aan producten door het gebruik van messen. 

Beumer verzekert dat de folie alleen is verzwakt, maar niet geperforeerd. Dat betekent dat de rekhoes waterdicht blijft. Dat is met name belangrijk voor bijvoorbeeld de verpakking van bouwmaterialen die bestand moet zijn tegen weer en wind. 

3) Compact shuttlesysteem
In navolging van veel andere magazijninrichters beschikt nu ook SSI Schäfer over een modern shuttlesysteem: de Cuby. Dit systeem bevat shuttles die kunststof bakken uit stellingen halen en naar orderpickstations brengen. SSI Schäfer had al een shuttle voor bakken, maar met deze Navette kon per zone van vier niveaus slechts één shuttle worden ingezet. De capaciteit daarvan ligt lager dan van de Cuby, die het mogelijk maakt op elk niveau een aparte shuttle in te zetten. 

Opvallend is de constructie van de stellingen in het Cuby-systeem. De kunststof bakken liggen tussen twee profielen met enkele millimeters ruimte tussen de opslaglocaties. Die ruimte gebruikt SSI Schäfer voor geleiding van de telescooparmen die de bakken uit de stellingen trekken. Deze 1,4 meter lange armen kunnen normaal gesproken behoorlijk zwenken, wat dankzij de geleiderails tot een minimum beperkt blijft. Daardoor hoeft de Duitse magazijninrichter minder toleranties in te bouwen dan in andere shuttlesystemen, wat tot een hogere opslagdichtheid leidt. Nadeel is dat de breedte van de opslaglocaties vastligt, wat nadelig is als bedrijven ook smallere ladingdragers zoals dozen willen gebruiken.

Marcel te Lindert – journalist logistiek & supply chain 

Blijf altijd op de hoogte
Meld jezelf aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends, innovaties en ontwikkelingen uit de branche.

Gerelateerde artikelen