Only for men: ‘Onze klanten willen best wat langer wachten’

Redactie
23 mei 2016
4 min

Same day of next day delivery is voor Only for Men geen must. De retailer in herenkleding wil spraakmakend zijn in de manier waarop het bezorgt, maar snelheid is daarbij niet de belangrijkste pijler. “We zijn zodanig onderscheidend met ons assortiment, dat we ons een wat langere levertijd kunnen veroorloven”, zegt marketing manager Rens Drost in een interview met LogistiekProfs. 

Op 14 juni is Only for Men aanwezig op de vakdag Logistiek & E-commerce 2016. Daar zal de retailer, die al twee keer naar huis ging met de Beste Winkelketen en Webshop Award, uit de doeken doen hoe het logistiek inzet om de mannelijke online shopper voor zich te winnen. In een tijd waarin de consument het online voor het zeggen heeft, kan logistiek voor webwinkels namelijk als unique selling point fungeren.

Daarbij wordt er vaak aan leversnelheid gedacht, maar dat is niet waarmee Only for Men zich wil onderscheiden. “We hanteren een levertijd van twee à drie dagen. Same day delivery of next day delivery kunnen wij op korte termijn niet realiseren.” De retailer in herenmode haalt de voorraden namelijk vanuit de fysieke winkels. “Als een klant bij ons iets bestelt, moet het ene artikel uit de winkel in Reusel komen, terwijl het andere artikel uit de winkel in Rosmalen wordt gehaald. Dat wordt met de interne vracht naar ons centrale magazijn gebracht, waar we een kwaliteitscheck uitvoeren, alles verpakken en het naar de klant verzenden” 

Volgens Drost is een levertijd van enkele dagen voor de mannelijke shopper geen probleem. Daarover zegt hij: “In onze reviews geven klanten nooit aan dat ze onze bezorgtijden te lang vinden. Ze hechten vooral waarde aan service en kwaliteit. We horen het natuurlijk wel als we de levertijd van 2 à 3 dagen niet halen. Dan kom je je belofte gewoon niet na. Maar als je duidelijk communiceert dat hoelang het duurt voordat een pakketje binnen is, dan vinden klanten dat geen probleem.” 

Binnen een halfuur bezorgen 
Het merk in herenmode experimenteert momenteel wel met een andere manier van bezorgen. Only for Men is gevestigd in Geldermalsen en onderzoekt of het bestellingen in die plaats zelf kan afleveren. “In het kader van spraakmakend zijn, willen we bestellingen uit de omgeving al binnen een halfuur bezorgen, mits de bestelling natuurlijk op voorraad is in Geldermalsen. Dat willen we niet voor alles en iedereen gaan doen, maar op deze manier kunnen we het voor een aantal klanten wel heel bijzonder maken.” Vorige week werden de eerste pakketten door Only for Men zelf afgeleverd. Daarvoor wordt geen gebruik gemaakt van speciale busjes. “De vrachtwagen is al onderweg van het magazijn naar de winkel en maakt een extra tussenstop bij de klant.” 

Ook andere extraatjes moeten Only for Men geliefd maken bij de online shopper. Zo zorgt het bedrijf dat de pakketten er ‘feestelijk’ uitzien en vaak zijn voorzien van een persoonlijk briefje. Daarnaast lokt het online consumenten met een uitgebreid assortiment. Dit is toe te schrijven aan een recente samenwerking met Stockbase, een bedrijf dat het mogelijk maakt om voorraden van leveranciers aan webshops van retailers te koppelen. “Wij hoeven niet meer alles in te kopen, waardoor klanten uit een breder aanbod kunnen kiezen dan in onze fysieke vestigingen. Door dit uitgebreide assortiment worden we ook nog beter gevonden in Google.” 

Standaard verzendbedrag  
Only for Men besloot onlangs het verzendbedrag voor klanten aan te passen. Tot voor kort betaalden zij een bedrag van 4,95 euro voor het verzenden van pakketten. Bij een bedrag van meer dan honderd euro was verzending gratis. Sinds drie weken hanteert de retailer een vast verzendbedrag van 2,95 euro per bestelling. “Het eerdere model werkte in de hand dat klanten soms wat extra’s kochten om boven de honderd euro uit te komen, om dat vervolgens weer gratis retour te zenden. Het retourpercentage werd hierdoor te hoog.” Volgens Drost lag zo’n 80 procent van de bestellingen al boven de honderd euro. “Dan reken je dus bijna nooit verzendkosten en geen retourkosten. Daarom hebben we besloten om een vast bedrag te rekenen. 4,95 vonden we te hoog, dat is niet meer van deze tijd. Daarom zijn we op 2,95 euro uitgekomen.” Drost heeft sinds deze verandering nog geen daling in de conversie opgemerkt. 

Rens Drost is samen met Only for Men-directeur Piet Feenstra een van de sprekers tijdens Logistiek & E-commerce op 14 juni. Daar zullen ze, net als Walther Ploos van Amstel en Frederik Nieuwenhuys (Picnic), hun visie geven op klantgerichte logistiek. Wilt u hierbij zijn? LogistiekProfs geeft twee kaarten weg voor deze dag. Lees hier hoe u kans maakt. 

Redactie LogistiekProfs 

Blijf altijd op de hoogte
Meld jezelf aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends, innovaties en ontwikkelingen uit de branche.

Gerelateerde artikelen