Finalisten Logistiek Manager van het Jaar betreden het podium

Redactie
23 maart 2016
5 min

De finalisten van Logistiek Manager van het Jaar 2016 kunnen weer rustig ademhalen. Althans, voor even. Hun presentaties zijn achter de rug en het wachten is nu op de uitslag van de juryleden, welke om 18:00 vanmiddag volgt. We zetten de hoogtepunten voor u op een rij.

De finaledag ging van start met een debat rond het thema Game Changer (zie afbeelding) met Ronald Leunisse (DHL), Ewald Breunesse (Shell), Roland Slegers (Simtrec) en Rien van Ast (WDP Nederland). Daarin benadrukte Leunisse dat logistiekelingen nog altijd te bescheiden zijn over hun rol in het bedrijfsproces. Na het korte debat kregen de finalisten van Logistiek Manager van het Jaar (LMvhJ) en Jong Logistiek Talent (JLT) in elk tien minuten de kans om zichzelf nog een laatste keer te presenteren. Bij de drie jonge logistieke talenten speelt ook het publiek een grote rol. Na elke pitch mocht het publiek de finalist beoordelen. Deze beoordeling zal uiteindelijk voor 50 procent de eindscore bepalen.

Jong Logistiek Talent
In de categorie Jong Logistiek Talent beet Daniella Beljaars het spits af. De eigenaresse van BB Logistiek werd door haar trotse echtgenoot genomineerd. Met haar bedrijf wil Beljaars het mkb, een sector die door veel logistiek dienstverleners over het hoofd wordt gezien, volledig logistiek ontzorgen. Volgens Beljaars is haar bedrijf een Game Changer door de volgende drie pijlers: de focus op het mkb, servicegerichtheid en een personal touch. Zo brengt Daniella na elke eerste levering een zelfgemaakte appeltaart naar de klant, om vervolgens samen te evalueren. “Voor dat bakken heb ik het met zo’n 60 vaste klanten inmiddels te druk. Dat heeft mijn oma nu overgenomen”, bekend Daniella.

Hierna betrad Stefan Kleijngeld, ‎Manager Logistics bij WP Haton, het podium. Na zijn stage bij WP Haton werd Kleijngeld gevraagd of hij de bevindingen in zijn scriptie daadwerkelijk bij het bedrijf in de praktijk wilde brengen. “Dat vond ik eigenlijk heel eng, maar dit was altijd mijn droom geweest, dus ik besloot het toch te doen.” Als je je op het doel concentreert, vervagen de grenzen, luidt het motto van Kleijngeld dan ook. Een goed voorbeeld van logistiek als game changer zijn de ‘verpakkingen op rolletjes’ die WP Haton heeft geïntroduceerd. “Eerder moesten alle geleverde onderdelen apart worden verpakt. Dat kostte niet alleen geld, maar ook veel tijd. We ontwikkelden daarom op maat gemaakte karretjes met zachte schotten, zodat de onderdelen onverpakt kunnen worden vervoerd.”

Finalist Bart Louwen, supply chain manager bij VBH Nederland, vertelt aan de jury en het publiek dat hij logistiek graag met een ijsberg vergelijkt. “Alleen het topje van de ijsberg is zichtbaar voor de buitenwereld, terwijl dit maar een heel klein deel van de logistiek is. Traditioneel gezien richt de logistiek zich vooral op de processen die niet zichtbaar zijn. Dat wil ik veranderen.” Louwen is daarom het afgelopen jaar elke week minstens een keer bij een klant op bezoek geweest, om actief met klanten mee te denken. Voorbeeld hiervan is het project met servicebussen. “VBH Nederland heeft een aantal klanten die met servicebussen reparaties verzorgen. In de oude situatie rijdt de monteur aan het begin van zijn werkdag met een bus naar het centrale magazijn, waar hij de materialen meekrijgt. We hebben dat proces omgedraaid: wij zorgen dat de materialen in de bus geleverd worden nog voordat de monteur aan het werk gaat.”

Logistiek Manager van het Jaar
Hierna betraden de finalisten van LMvhJ het podium. Eric Armstrang, bij Philips Healthtech verantwoordelijk voor het transport en de verpakking van medische appartuur, was als eerste aan de beurt. Armstrang illustreert in zijn presentatie een bekend verpakkingsprobleem met een grote doos die vorige week bij hem thuis bezorgd werd. In een klein hoekje van deze doos vond hij zijn nieuwe mobiele telefoon, die kapot bij hem thuis aankwam. Een probleem dat ook bij Philips vaak voorkwam bij het leveren van onderdelen. Omdat elke leverancier zelf de verpakking van apparatuur bepaalde, kwamen onderdelen vaak beschadigd aan. Omdat de verpakkingen te groot waren, werd er bovendien veel lucht vervoerd. Bij Philips introduceerde Armstrang daarom een systeem met 25 verpakkingen waar leveranciers zich aan moeten houden. Hierdoor namen niet alleen de kosten af, maar werd ook het aantal klachten van klanten flink teruggebracht. 

Carin Hendriksen, manager manufacturing and warehouse operations bij Omron, concurreert graag met China, zo vertelt ze in haar pitch. Bij Omron is Hendriksen sinds een paar jaar verantwoordelijk voor de logistieke processen. “Toen ik hier net mee begon, was er weinig structuur. Er waren bijvoorbeeld geen looproutes. Daar heb ik verandering in gebracht.” De meest herkenbare verandering is misschien wel dat het team op de vloer is gaan werken, tussen de operationele processen. Door haar inzet van Lean verbeterde de productiviteit binnen drie jaar met 60 procent en reduceerden de directe kosten per order line met 30 procent. En het concurreren met China is gelukt, want de Omron-fabriek in ’s Hertogenbosch wist zijn productiekosten 10 procent lager te krijgen dan in China.

Voor Iwan te Winkel, directeur logistiek bij Raab Karcher, was het een uitdaging om de logistiek als game changer in te zetten in de bouwsector, een sector die volgens Te Winkel erg conservatief is. “De bouw ziet logistiek vooral als kostenpost. Tijd om daar verandering in te brengen.” Binnen de bouw zouden er twee grote behoeftes zijn: het oplossen van ruimte tekort bij binnenstedelijke bouw en het omhoog brengen van de productiviteit van vakmensen. Te Winkel ontwikkelde daarom het logistieke concept Leanworks, een nieuwe benadering van de distributie van materialen naar de bouwplaats. Met Leanworks worden ook materialen van derden en via de hub van Raab Karcher naar de bouwplaats gebracht. “Omdat het materiaal tot aan de werkplek van de vakman gebracht wordt, gaat de productiviteit van de bouwmensen aanzienlijk omhoog en is er minder opslag nodig.”

Om 18:00 worden de winnaars van de LMvhJ en JLT bekend gemaakt. Wij houden u via LogistiekProfs op de hoogte.

Redactie LogistiekProfs

Gerelateerde artikelen