Onlangs kwam ik in contact met de eigenaar van een machinefabriek die indirect (als 2nd tier supplier) aan een grote vliegtuigbouwer levert. Hij vertelde enthousiast over een grote opdracht die hij had binnengehaald. De machinefabriek, een bedrijfje van 5 man, kreeg de opdracht om een speciaal type boutjes te maken die in de aandrijving van het landingsgestel worden geplaatst.
Deze landingsgestellen worden door directe leveranciers (1st tier suppliers) van de vliegtuigbouwer gemaakt. De boutjes worden daarnaast ook in het ‘Repair Center’ en in de warehouses van de vliegtuigbouwer op voorraad gelegd.
Helaas ontving de machinefabriek geen logistieke specificaties bij zijn opdracht. Hij stelde vragen, maar zijn klant (de 1st tier supplier) antwoordde slechts: “Dat weet ik niet, daar hebben ze bij de vliegtuigbouwer niets over gezegd, regel jij het maar.” De metaalbewerker koos voor een verpakking met bijbehorende labeling waarvan hij overtuigd was dat deze goed was.
Wat ging er mis?
De machinefabriek had er voor gekozen om de boutjes per 10 te verpakken. Erg handig voor de 1st tier supplier, want tijdens de assemblage heeft die het liefst producten die als bulk verpakt zijn. Diezelfde supplier moet de boutjes echter ook als spare part leveren en dan horen ze single verpakt te zijn. Grote vraag is natuurlijk: wie gaat dat doen en in wat voor doosje moet het dan?
Ompakken
Ook hier zou je de vraag over kunnen laten aan de 1st tier supplier of je kiest er (zoals het heel vaak gebeurt) voor om als OEM-er zaken om te gaan pakken als ze binnenkomen. Op die laatste manier zou je nog enige richting kunnen geven aan je verpakkingsbeleid, maar je had dit probleem al veel eerder in de keten op kunnen lossen door die keten op de hoogte te brengen en als OEM-er duidelijk te zijn in wat je precies wilt.
Nu valt het in dit geval misschien nog mee als de boutjes niet in de juiste doos zitten, maar wat als zaken als cleanliness, ESD, humidity, zout water en eventueel steriliteit om de hoek komen kijken? Als je verpakken in die gevallen aan het lot over gaat laten dan hoef je echt niet lang te wachten voordat het serieus fout gaat.
Integrale ketenaanpak voor verpakking
Een voorbeeld waaruit blijkt welke risico’s een OEM-er zonder integrale ketenaanpak of beleid op verpakkingsgebied loopt. De voornaamste reden hiervoor is dat niemand over-all procesverantwoordelijk is. Verpakken blijft hierdoor ongemerkt een value drain. In elke organisatie zou het strategisch belang van een gedegen en integraal verpakkingsmanagement vaker op de voorgrond moeten treden.
Johan Faes – consultancy in verpakken
Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.