Het uitbesteden van transport is tegenwoordig meer regel dan uitzondering bij verladers. Door te focussen op core processen en het transport over te laten aan specialisten kan veel geld bespaard worden. Kan, want ook bij uitbesteden blijft het goed nadenken hoe dat het beste vormgegeven kan worden.
Veel bedrijven kiezen er bijvoorbeeld voor om zelf de ritten samen te stellen en alleen de wielen in te huren. Een zinvolle keuze want het minimaliseren van transport inzet is eerder een doel van de verlader dan van de vervoerder.
Lees ook: De transportplanner anno 2025 draagt een stropdas!
Een volgende stap is de transporteur te betalen op basis van de eigen berekende ritten. De bewijslast dat er verklaarbaar meer kilometers en tijd zijn besteed aan de uitvoer ligt in dit geval bij de transporteur. De laatste trend is dat de verlader zelf de voortgang van de uitvoer wil kunnen monitoren en actief klanten wil kunnen inlichten indien nodig. Dit sluit aan op een wereld waarbij goede informatievoorziening en service steeds belangrijker worden.
Gaan deze ontwikkelingen ten koste van de positie van de vervoerder? Op het eerste oog klinkt dat wel zo. Verder nadenkend kom ik tot de conclusie dat het ook in het belang van de vervoerder is dat de verlader actief de uitvoer monitort. In plaats van achteraf te moeten verdedigen als vervoerder dat er meer inzet nodig is geweest heeft de verlader dat nu met eigen ogen kunnen zien. In plaats van achteraf te rapporteren kan de verlader live monitoren dat de vervoerder excelleert!
Benieuwd naar uw visie!
Peter de Haan – Senior Solution Architect bij Ortec