De aanslagen in Parijs hebben ook invloed op het doorvoeren van goederen van en door Frankrijk. De Fransen verscherpten de strenge grenscontroles. Voornamelijk het wegvervoer ondervindt problemen.
De controles aan de grens zijn voornamelijk gericht op de identiteitspapieren. Daarbij worden de meeste vrachtauto’s die verzegeld zijn niet geopend. De extra grenscontroles zorgen voor lange files voor zowel vrachtauto’s als personenvervoer.
Frankrijk belangrijk doorvoerland
Frankrijk is een belangrijk doorvoerland en door de verscherpte controles worden de logistiek ontregeld en dit leidt tot vertragingen. De Nederlandse wegtransporteurs voeren om en nabij 5000 ritten per dag uit waarbij de Fransen betrokken zijn. De wachttijd aan de Franse grens kunnen oplopen tot bijna drie uur doordat alle voertuigen die de grens willen oversteken worden geïnspecteerd.
Meeste overlast wegverkeer
Doordat het minder aantrekkelijk is om binnen Europa goederen te vervoeren per vliegtuig, zijn de gevolgen voor de luchtvracht beperkt. Daarbij is ook het treinverkeer naar Frankrijk niet de meest geliefde vorm van transport, dit is meer het geval met goederen van en naar Duitsland.
Begrip voor de situatie
EVO, belangenbehartiger voor handels- en productiebedrijven, heeft begrip voor de situatie en voor de aangescherpte grenscontroles. De organisatie begrijpt dat het vervoer nu vertraging oplevert, maar adviseert bedrijven niet direct om de routes aan te passen. “Dat hangt af van de duur van de vertragingen; EVO houdt dat goed in de gaten”, meldt de organisatie op haar eigen website. Goede communicatie over de mogelijke vertraging is daarbij essentieel.
Redactie LogistiekProfs