Drie belangrijke principes in e-fulfilment

Redactie
11 november 2015
2 min

Het e-commerce landschap is sterk aan verandering onderhevig. Consumenten bestellen vandaag de dag hun kleinste boodschappen online en betalen daar liever geen verzendkosten voor.  Ondertussen veroveren e-tailgiganten als wehkamp, bol.com en Amazon nóg meer marktaandeel door goed in te spelen de wensen van online shoppers. Om deze ontwikkelingen bij te blijven moeten bedrijven hun beste beentje voor zetten, vooral op het gebied van fulfilment. Docdata liet tijdens Logistica in het LogistiekProfs-theater zien aan welke principes bedrijven zich moeten houden om hun fulfilment in deze tijd op orde te krijgen.

Modulariteit
“Wij maken gedurende het hele proces gebruik van een aantal principes”, aldus Jorg Megens, Business Innovator bij Docdata, tijdens zijn lezing. “Het belangrijkst is modulariteit. Bij e-commerce is er vaak sprake van een enorm scala aan producten, van oogpotloden tot wasmachines. Het is enorm moeilijk om dat in één proces te plakken.” Docdata kiest er daarom voor om verschillende producten op te delen in verschillende processen, bijvoorbeeld fragile en grote producten. Voordeel hiervan is de overzichtelijkheid. Deelprocessen kunnen eenvoudig worden geoptimaliseerd en uitgebreid. 

Een voorbeeld hiervan is de same day delivery die Docdata met bol.com aanbiedt. Klanten die bij bol.com bestellen, kunnen hun pakketje nog op dezelfde dag in een Albert Heijn filiaal naar keuze ophalen. “Hier komt zo’n ander proces bij kijken dan bij alle andere bestellingen, dat we same day delivery helemaal apart verwerken van alle andere orders van bol.com. Er is ook een aparte transporteur die deze orders naar de winkels brengt. De reden hiervoor is modulariteit”, aldus Megens. 

Flexibiliteit
Een ander belangrijk principe van Docdata is flexibiliteit. Het verschil tussen de dalperiodes en de piekperiodes wordt steeds groter. “Als we voor deze piekperiodes machines neerzetten, dan zouden deze machines alleen tussen Sinterklaas en Kerst draaien en verder stilstaan.” Docdata heeft er daarom voor gekozen om de piekperiodes op te vullen met mankracht. “We schaffen een aantal machines aan op basis van de 8 maanden basisverkoop. De pieken vullen we aan met mensen. Zo blijven we flexibel.” 

European reverse logistics
Docdata moet veel retouren verwerken. Ook daarin houdt het vast aan een belangrijk principe: lokale retouradressen. Als een webwinkel vanuit Nederland aan een consument in een ander Europees land verkoopt, is het belangrijk dat ze het pakketje naar een lokaal retouradres gestuurd kan worden. “Klanten willen geen pakketje naar Polen of Duitsland sturen en ze willen daar zeker geen geld voor betalen”, legt Megens uit. 

Heeft u deze lezing gemist? Jorg Megens geeft op vrijdag 13 november nog een lezing in het LogistiekProfs-theater. Naast bovengenoemde principes gaat Megens ook in op trends in e-commerce, de verschillende businessmodellen en de belangrijkste verkoopkanalen. U kunt zich hier inschrijven voor deze sessie!


Gerelateerde artikelen