Door de groeiende populariteit van online shoppen zal er in de komende vijf jaar een grote vraag ontstaan aan logistieke ruimte. Om de groei van de e-commerce in Europa op te kunnen vangen en door te kunnen zetten is vijftien miljoen vierkante meter aan nodig aan logistieke ruimte. Vooral in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië is de vraag om magazijnruimte enorm. Nederland geldt eveneens als een grote speler.
Prologis, één van de grootste partijen in logistiek vastgoed in Europa, onderzocht wat er nodig is om de groei in de e-commerce op te kunnen vangen. Uit het onderzoek kwam onder meer dat er in Europa in de afgelopen drie jaar ongeveer vijf miljoen vierkante meter aan nieuwe distributieruimte is bijgekomen. Dat komt neer op vijftien procent van het totale aantal vierkante meters aan logistieke ruimte in Europa.
Groei en voorspelling
Door de aanhoudende groei voorspelt Prologis dat er in de komende jaren nog veel meer logistieke ruimte nodig is. Bij elke miljard euro aan extra e-commerce omzet in de Europese landen is ruim 77.000 vierkante meter nodig aan vastgoed. De toekomstige logistieke ruimtes zullen voornamelijk worden gerealiseerd in Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk omdat deze landen voor logistieke bedrijven het meest aantrekkelijk zijn. Nederland, Polen en Tsjechië worden gezien als hotspots en doen eveneens een aardige duit in het zakje.
Extra vraag naar krachten
Bijkomend voordeel van de groei van de online e-commerce is dat er meer banen beschikbaar komen. Uit het onderzoek komt naar voren dat in de komende vijf jaar ruim 200 duizend extra krachten nodig zijn in heel Europa om de vraag aan online producten aan te kunnen. De groei van online verkoop en het aantal logistieke vierkante meters biedt 200 duizend mensen de komende vijf jaar een baan, meldt het onderzoek. Deze mensen zijn nodig om de vraag van online winkelende consumenten te kunnen beantwoorden. Aan deze vraag kan alleen niet altijd worden voldaan. Groot-Brittannië kampt met een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs. De Britten hebben door de sterke groei zo’n 60 duizend extra vrachtwagenchauffeurs nodig. De overheid moet in de komende tijd bijspringen en meer investeren in onder meer trainingsprogramma’s om nieuwe chauffeurs op te leiden aangezien er jaarlijks maar 20 duizend chauffeurs bijkomen.
Redactie LogistiekProfs