De markt voor logistiek dienstverleners is een van de snelst groeiende en meest competitieve markten ter wereld. Om concurrentie voor te zijn – of überhaupt bij te benen – is het belangrijk dat u zich weet te onderscheiden van de andere spelers in de markt. We hebben drie tips voor u op een rij gezet, gebaseerd op de ervaringen van 3PL Central.
Locatie
De fysieke locatie van uw bedrijf kan doorslaggevend zijn voor uw business. In een ideale wereld zou u een prachtige locatie in een opkomende regio of een bestaande logistieke hotspot vinden, maar daar heeft u misschien niet altijd de middelen voor. Bij het zoeken naar de juiste locatie is het belangrijk om te focussen op locaties met de volgende eigenschappen:
- in de buurt van een grote haven, spoorweg en/of snelweg. Door over deze faciliteiten te beschikken, bespaart u tijd, moeite en geld;
- in een regio waar genoeg werknemers beschikbaar zijn. Zonder geschikt personeel heeft u namelijk niets aan een goede locatie;
- in de buurt van een groot aantal eindklanten. Als u zich in de omgeving van de eindgebruikers bevindt, zullen klanten sneller geneigd zijn om voor uw diensten te kiezen. Het scheelt namelijk ontzettend in de transportkosten. Een voorbeeld: een logistiek dienstverlener die ervoor kiest om een warehouse voor auto-onderdelen in Detroit te plaatsen, een stad met veel producenten van auto-onderdelen. Een locatie als deze zou het bedrijf direct een streepje voor geven.
Lees ook: 5 tips om logistiek medewerkers tevreden te houden
Niche
Logistiek dienstverleners die een expertise bieden in een bepaald gebied zijn, niet zelden, zeer succesvol. Er zijn veel industrieën waarin grote behoefte is aan dienstverleners die zich specialiseren in deze niche. Denk daarbij aan e-commerce, koude opslag en de omgang met gevaarlijke stoffen. Logistiek dienstverleners die zich richten op e-commerce zouden de afgelopen jaren 300 % harder zijn gegroeid dan traditionele spelers. Let bij de keuze van een niche op de volgende punten:
- winstgevendheid. Snelgroeiende industrieën lijken soms aantrekkelijk, maar zijn niet altijd winstgevend. Wees ervan verzekerd dat de moeite die u in deze niche steekt, zich ook terugbetaalt;
- duurzaamheid. Is het een kortdurende trend of gaan we in deze toekomst nog veel met deze industrie te maken hebben?;
- diversiteit. Zijn er al veel spelers in deze industrie of wordt de markt gedomineerd door één of twee bedrijven? Check goed hoe verzadigd de markt al is voor u zich op deze niche gaat storten.
Service naar klanten toe
Klantenservice is waarschijnlijk al onderdeel van uw bedrijfsvoering. Toch valt er op dit gebied altijd wat te verbeteren. Wat als u klanten net dat beetje extra biedt? Verleg de focus van ‘klanten tevreden houden’, naar ‘klanten verassen’. Zo zorgt u voor een langdurige samenwerking. Hoe kunt u dit bewerkstelligen?
- trek werknemers aan met een sterke focus op service. Starbucks is hiervan een goed voorbeeld. De keten let bij het aannemen van personeel meer op de klantgerichtheid dan op de ervaring van de kandidaat;
- trek werknemers aan uit verschillende industrieën. Deze werknemers bieden niet alleen een andere kijk op bepaalde thema’s; u kunt klanten vaker iemand aanbieden die al van de industrie op de hoogte is. Voor deze klanten is dat vaak een geruststellende gedachte;
- houdt werknemers lang in dienst. Uw personeel is uw visitekaartje naar klanten toe. Hoe langer uw personeel bij u blijft, hoe groter de kans dat uw klanten dat ook doen.
Redactie LogistiekProfs