Bedrijven in de transport- en distributiesector hebben steeds meer oog voor strategische fusies en overnames. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG. Ondernemingen zouden steeds vaker bereid zijn om hoge bedragen uit te geven aan transacties die mogelijk een bijdrage leveren aan het realiseren van hun strategische doelstellingen.
Dat is deels te zien aan een toename van het bedrag dat met de fusies gemoeid ging. Deze steeg vorig jaar met 6 procent tot een totale waarde van 58,9 miljard dollar. Het aantal transacties daalde ondertussen van 929 naar 899.
Ook dit jaar zit de markt in de lift
“Dit is een teken dat de fusie- en overnamemarkt in de sector niet langer overwegend ‘distressed’ is en dat het steeds minder vaak gaat om het afstoten van noodlijdende onderdelen”, zegt Herman van Meel, partner bij KPMG en segmentleider Transport & Distributie. Volgens Van Meel gaat deze ontwikkeling zich ook dit jaar voortzetten. Dat uit zich in grote transacties die gericht zijn op het realiseren van niet-organische groei. De totale waarde van transacties zal dan ook uit komen op meer dan 60 miljard dollar, zo verwacht KPMG.
Private partijen domineren de markt
Een grote rol is weggelegd voor private investeringen. Denk daarbij aan het bod van FedEx op TNT Express. “FedEx is bereid is een premie te betalen bovenop de prijs van het aandeel. Dit suggereert dat FedEx belangrijke synergiën in deze deal ziet.” Overheden zijn niet in staat om hierin een bijdrage te leveren. “Overheden ontberen de financiële flexibiliteit om te kunnen investeren. Daarom domineren private partijen op dit moment de markt.”
Redactie LogistiekProfs