Amazon heeft de standaard voor snelle levering weer verhoogd. Online shoppers in New York kunnen de bezorger binnen een uur op de stoep verwachten. Voor deze service zet Amazon fietskoeriers in die de goederen bij lokale afhaalpunten oppikken. De retailer heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in deze stedelijke afhaalpunten, om goederen zo snel bij de klant te kunnen bezorgen.
Om gebruik te maken van de bezorgdienst moeten consumenten lid worden van Amazon Prima. Met de app PrimeNow kunnen zij vervolgens kiezen voor de optie om binnen een uur te bezorgen. Dat kost ongeveer 8 dollar. De optie om goederen binnen twee uur te laten leveren is echter gratis. Amazon is in New York met PrimeNow gestart, maar gaat deze binnenkort ook in Londen uitrollen.
De dienst van Amazon doet ons afvragen wat de volgende stap in distributieland is. Wordt ‘one-hour delivery’ de nieuwe standaard? Moeten alle logistiek dienstverleners hieraan gaan voldoen? Nu maakt Amazon nog gebruik van fietskoeriers om de bestelling op tijd te leveren, in de toekomst kunnen drones deze service overnemen. Amazon heeft nog geen toestemming voor het commercieel gebruik van de technologie, maar zodra die toestemming wordt verleend zal de e-tailgigant klaar zijn om de apparaten ook daadwerkelijk in te zetten.
Misschien is ‘one hour-delivery’ niet voor elke retailer realistisch, maar deze ontwikkelingen laten wel zien dat de consument steeds meer kan én gaat vragen. Er wordt veel gediscussieerd over ‘same day-delivery’. Voor klanten zou dit niet het grootste goed zijn omdat zij liever op de verzendkosten besparen, of het belangrijker vinden dat het pakketje wordt bezorgd als zij thuis zijn. Maar kunnen we van de klant verwachten dat hij twee tot drie werkdagen op zijn pakketje wacht terwijl het bij de concurrent maar twee uur duurt en gewon gratis is?
Wat denkt u? Zal Amazon, net als eBay dat eerder deed, binnenkort de stekker uit zijn PrimNow-app trekken of heeft deze snelle service de toekomst? Moeten we deze ontwikkeling naast ons neerleggen of missen we dan de boot?
Redactie LogistiekProfs