‘Vandaag besteld, morgen in huis’ geen must voor de consument

Redactie
21 november 2014
1 min

De consument heeft een groeiend eisenpakket wanneer het online shoppen betreft en online retailers gaan daar in mee. ’s Avonds bestellen en de volgende dag het pakket ontvangen is eerder regel dan uitzondering. Maar volgens onderzoek van Dinalog blijkt dat consumenten deze snelle levertijd helemaal niet als de belangrijkste service van een webshop zien. De kosten zouden namelijk de drijvende factor achter een online aankoop zijn, zo stelt Dinalog naar aanleiding van het onderzoek CATeLOG. 

Rekken order cutoff tijd ‘niet nodig’ 
 Als langer durende levering goedkoper is, kiezen veel consumenten daarvoor. Ook de mogelijkheid om tot laat in de avond te bestellen en je pakket de volgende dag te ontvangen is geen must voor de Nederlandse consument. Een order cutoff tijd tot 20.00 is prima. Dinalog betwijfelt of het steeds later leggen van order cutoff tijden geld wel zal gaan opbrengen voor webshops. 

Afhaalpunten niet populair
Het onderzoek laat zien dat online shoppers niet hoog opgeven over afhaalpunten, kluisjes of afhalen in een winkel. Ze willen hun pakket thuis bezorgd hebben, of bij de buren als ze zelf niet thuis zijn. Ook het versturen van een sms over de precieze levertijd is voor consumenten geen must. Een mailtje vinden zij volstaan. 

Redactie LogistiekProfs
Afbeelding: Fosforix, licentie: CC BY

Gerelateerde artikelen