Wie op een tactische plek een distributiecentrum wil openen, kan dat het best in het Zuiden of Westen van Nederland doen. De regio’s behoren tot één van Europa’s meest gunstige plekken voor e-commerce distributiecentra. Dit komt vooral door de nabijheid tot zeehavens en de wegendichtheid in de gebieden.
Price Waterhouse Coopers onderzocht in opdracht van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) waar vastgoed in de Benelux, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië het best tot zijn recht komt. De regio’s werden beoordeeld aan de hand van 21 locatiefactoren, opgedeeld in zeven clusters: marktnabijheid, distributie-infrastructuur, arbeidsmarkt, operationele kosten, beschikbaarheid van magazijnen en grond, competenties en investeringsklimaat.
Duitsland en Wallonië gunstiger dan Nederland
Van alle 44 regio’s bezetten Zuid- en West-Nederland respectievelijk de vierde en vijfde plaats. De regio’s moeten hun meerderen erkennen in het Duitse Rijnland-Palts, Saarland en Wallonië. Deze regio’s scoren hoger omdat Zuid- en West Nederland hogere huurprijzen hanteren voor magazijnen en omdat er in Nederland weinig flexibiliteit van arbeid is. Oost en Noord Nederland behalen een 22e en 27e plaats in de ranglijst. Deze lagere score wordt veroorzaakt door de slechtere marktnabijheid in die gebieden.
Actieprogramma Logistiek
Zuid- en West Nederland hebben hun hoge score wellicht ook aan hun eigen inzet te danken. Zo is Noord-Limburg al tijden bezig met de uitbouw van zijn positie als logistieke topregio in Europa. Deze zomer werd bijvoorbeeld het Actieprogramma Logistiek gelanceerd, een samenwerking tussen zo’n zeventig partijen om een logistieke hotspot van de regio te maken. Aan de hand van de thema’s Smart Hub, Conditioned & Controled logistics, E-fulfilment Centre en Sustainable Hub verwacht de regio nog veel verder te kunnen ontwikkelen.
Redactie LogistiekProfs